Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Stekt kronärtskocka med tofu och krispigt bovete

En sak som jag äter ofta i Italien, men som inte direkt tillhör vanligheterna bland gurkor och tomater hemma på ICA (och därmed är rätt svåra att få tag på i Sverige) är kronärtskockor. Jag tror de flesta svenskar har ett specifikt sätt de äter kronärtskockor på: kokta och doppade i smör. Jag utgår självklart endast från mig själv, men det var det enda viset jag hade ätit dem på innan jag flyttade till Italien. Och nog för att det är (fantastiskt) gott - men det är väldigt mycket jobb - och framförallt lång väntan - för väldigt lite mat. 
 
Därför älskar jag, att jag upptäckte att det finns flera olika sätt att äta kronärtskockor på när jag flyttade till Milano. Jag insåg också att det finns flera olika typer av kronärtskockor - men be mig inte beskriva dem närmare, för det kan jag inte. Mitt favoritsätt att tillaga kronätskockor numera, är att skiva dem tunt, tunt och stedan steka dem mjuka i olivolja, tillsammans med salt, peppar och citronskal. Kronärtskockan köper jag redan rensad från sina yttre hårda skal i affären, så det hela tar cirka 5 minuter att laga. Men slutresultatet är alldeles, alldeles ljuvligt.
 
Det räcker egenligen att bara hyvla över lite parmesanost, och sedan är rätten klar. Men om du vill hålla det veganskt och samtidigt göra det lite matigare, ja då kan du hoppa över osten och tillsätta tofu som jag har gjort här nedan.
 
 
Stekt kronärtskocka med tofu och krispigt bovete
(1 portion)
2 kronärtskockor, rensade från sina yttre blad
1 citron, skalet
100 g fast tofu
2 msk bovetekärnor
2 msk granatäppelkärnor
1 msk olivolja
1 tsk soja
Salt & peppar
 
1.
Dela kronärtskockorna på mitten (på längden) och skiva sedan halvorna tunt. Värm upp olivolja i en stekpanna och stek kronärtskockorna på medelvärme tillsammans med rivet citronskal, salt och peppar, tills de har blivit mjuka och inte längre är träiga.
 
2.
Dela tofun i kuber och smaksätt med salt och peppar. Stek i en stekpanna med olivolja. Häll på sojan på slutet, så att pannan deglacerar pannan och tofun tar smak och blir gyllene.
 
3.
Häll bovete i en torr panna. Stek tills de blir gyllene. När de nått detta steg häller du i några droppar olivolja och strör över flingsalt. Låt bovetet ta smak och häll sedan över i skål för att svalna. Varning: smaka inte på bovetet förrän det har svalnat - de blir jättevarma (alltså, jätte).
 
4.
Blanda kronärtskocka, tofu, granatäppelkärnor och bovete på en tallrik och ät!
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Fried artichoke with tofu and crispy buckwheat
(1 serving)
2 artichokes, hard, outer leaves removed
1 lemon, the zest
100 g firm tofu
2 tablespoons buckwheat kernels
2 tablespoons pomegranate seeds 
1 tablespoon oliveoil 
1 teaspoon soy sauce
Salt & pepper
 
1.
Cut the artichokes in half (lenghtwise) and slize each half very thinly. Heat som olive oil in a frying pan and fry the artichokes until they are soft, with some salt, pepper and the lemon zest. 
 
2.
Cut the tofu into cubes and season with salt and pepper. Fry in some olive oil in a frying pan. Add the soy sauce in the end to deglace the pan, and flavor the tofu.
 
3.
Add buckwheat into a dry pan. Fry them until golden then add some drops of olive oil and sea salt. Let the buckwheat dry out again then remove from pan to make them cool down. Warning: do not eat the buckwheat straight out of the pan - they become really, really hot.
 
4.
Mix artichokes, tofu, pomegranate seeds and buckwheat on a plate and eat!

Kommentarer
Postat av: Linnea | (Chick)peas & Understanding

Låter helt ljuvligt!!

Svar: Tack Linnea! Älskar verkligen stekt kronärtskocka! :)
Louise Laurenius

2018-03-23 @ 06:18:13
URL: http://peasandunderstanding.com/blog

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0