Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Vegansk Chokladmousse

 
Den här chokladmoussen tar inte mer än 10 minuter att svänga ihop. Sen ställer du inte den i kylen och låter den stelna några timmar, innan du tar ut den och toppar den med lite färska bär och kokosgrädde innan servering. Minsta lilla effort för maximal smak och njutning. 
 
Återigen har jag använt aquafaba - ni vet, vätskan i en burk kikärtor - för att göra en efterrätt. Tidigare har jag bland annat gjort vegansk pavlova på detta vis. Kikärtsvatten låter ju helt otroligt äckligt, men jag lovar att det inte smakar märkligt över huvudtagt. Däremot är det magi att vätskan beter sig precis som äggvita när den vispas upp.
 
Har du använt aquafaba i något av dina recept? Berätta vad du gjorde!
 
 
Vegansk Chokladmousse
(3-4 portioner)
2 msk kokosolja
3 tmsk raw kakaopulver
1 nypa salt
1 dl aquafaba
Citronjuice, några droppar
2 tsk kokossocker
 
1.
Smält kokosoljan med kakaopulvret och saltet i en liten kastrull. Låt svalna.
 
2.
Vispa aquafaban och citronjucien tills det liknar en marängsmet. Häll ner kokossockret och fortsätt att vispa tills det blir glansigt.
 
3.
Blanda försiktigt ner den smälta chokladblandningen i aquafaban tills den är helt blandad.
 
4.
Fördela smeten i 3-4 portionsglas (beroende på storlek) och sätt dem i kylen för att sätta sig. Vänta minst 2 timmar.
 
5.
Toppa med t.ex. dadelkaramell (blötlägg medjooldadlar någon timme, häll av vattnet och mixa sedan dadlarna till en smet, eventuellt med lite vanilj och en nypa salt), jordnötssmör, kokosgrädde, färsk frukt och bär...
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Vegan Chocolate Mousse
(3-4 servings)
2 tablespoons coconut oil
3 tablespoons raw cacao powder
1 pinch of salt
1 dl aquafaba
Lemon juice, a few drops
2 teaspoons coconut sugar
 
1.
Melt the coconut oil with the cacao powder and the salt in a sauce pan. Let cool slightly.
 
2.
Whisk the aquafaba and the lemon juice to stiff peaks. Add the coconut sugar and continue to whisk until it resembles a meringue batter.
 
3.
Gently fold the melted chocolate mixture into the aquafaba, until it’s completely combined.
 
4.
Divide the batter into 3-4 (depending on size) serving glasses and put in the fridge to set for at least two hours.
 
5.
Top with e.g. date caramel, peanut butter, coconut cream, fresh fruits and berries...

Kommentarer
Postat av: bylijo.se

Jag har aldrig använt aquafaba men blir väldigt sugen på att testa det när jag ser dina bilder på chokladmoussen.

Svar: Vad kul att du blev sugen på att testa! Jag var själv lite skeptiskt innan jag provade, men blev verkligen positivt förvånad! :)
Louise Laurenius

2018-09-29 @ 17:46:08
URL: http://bylijo.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0