Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Potatis- och Couscousbollar med rödbetshummus

För några veckor sedan spenderade jag dagen på ett IKEA-varuhus här i Milano, där jag var en del av ett stort Customer Experience Event. Jag, fick representera Sverige och vår matkultur, och stod därför i butiken och lagade - vad som kändes som - en miljon varianter på köttbullar. En väldigt kul upplevelse, och efter det insåg jag framförallt, att man kan göra köttbullar av precis vad som helst. Eller. Köttbullar är kanske fel att säga, men bollar - alltså runda sfärer - det kan man variera i en oändlighet.
 
Dessutom är det extremt bra om du har rester i kylen. Bara kombinera dem med något som limmar ihop, och du kan rulla till en boll och steka. Så bra! Det var precis det jag gjorde när de här Potatis- och Couscousbollarna kom till, det vill säga: använda mig av det jag hade i kylen. Super för att minska på matsvinnet och bidra med sitt strå till stacken för att rädda miljön.
 
 
Potatis- och Couscousbollar
(2 portioner)
1 ½ dl mosad potatis
1 ½ dl kokt couscous
2 msk tahini
1 msk solroskärnor
1 msk sesamfrön
1 liten näve persilja, finhackad
Olivolja till stekning
 
Rödbetshummus
2 dl kokta kikärtor
1 kokt rödbeta
1 msk tahini
1 msk olivolja
2 msk vatten
Salt & peppar
 
1.
Blanda alla ingredienser till bollarna i en skål.
 
2.
Rulla bollar och stek i olivolja tills de är gyllene på alla sidor.
 
3.
Mixa alla ingredienser till hummusen. Häll i mer vatten om du vill ha en rinnigare konsistens.
 
4.
Servera bollarna med hummusen, avokado, granatäpple och bovete.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Potato and Cous Cous Balls
(2 servings)
1 ½ dl mashed potatoes 
1 ½ dl cooked couscous
2 tbsp tahini
1 tbsp sunflower seeds 
1 tbsp sesame seeds
1 small handful parsley, finely chopped
Olivolja for frying
 
Beet Hummus
2 dl cooked chickpeas 
1 cooked beet 
1 tbsp tahini
1 tbsp olive oil
2 tbsp water 
Salt & pepper
 
1.
Mix all ingredients for the balls in a bowl.
 
2.
Roll into balls and fry in olive oil until they are golden all over.
 
3.
Mix all ingredients for the hummus. Add more water if you want to adjust the consistency.
 
4.
Serve the balls with the hummus, avocado, pomegranate seeds and buckwheat

Kommentarer
Postat av: anneli

Jag älskar att göra olika former av matlagning, experimentera. Jag blir så less att äta samma form "ex. köttbullar och makaroner" så jag kör som du. All in på allt :))

Svar: Fantastiskt! Det är ju så man hittar nya smakkombinationer som fungerar! Heja dig!
Louise Laurenius

2018-10-19 @ 08:09:22
URL: http://littlesleeper.blogg.se/
Postat av: iseedee

Det ser jätte gott ut.

2018-10-23 @ 11:22:37
URL: http://iseedeeskitchen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0