Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Vegansk Mac & "Cheese"

Mac & Cheese är ju en riktig amerikansk klassiker, och jag tror faktiskt jag kom i kontakt med den för första gången när jag var au pair i Westport när jag var 19 år (innan dess var ju "makaroner och ketchup" en klassiker som mellanmål efter skolan). I USA lagade jag mac & cheese - från pulver - till mina värdbarn, och de älskade det! Tänk vad man kan förändras ändå. Idag skulle jag aldrig servera pulver-ost ens till min värsta fiende. Vill man göra Mac & Cheese, oavsett om det är den traditionella versionen eller som i detta fall en vegansk variant, så går det ju att göra utan några större konstigheter.
 
Min veganska "ost-sås" är baserad på pumpa, och den får den där ostiga umami-smaken genom miso och näringsjäst. Det låter märkligt, men jag lovar att det fungerar alldeles utmärkt. Dessutom lägger jag till lite friterad salvia på slutet, för pumpa och salvia är ju de bästa av vänner i köket.
 
 
Vegansk Mac & "Cheese"
(2 portioner)
300 g pumpa
Salt/peppar/paprikapulver
Olivolja
150 g makaroner
2 msk misopasta
1 msk näringsjäst
1 tsk majsstärkelse
1 msk panko
Salvia
 
1.
Värm ugnen till 200 grader.
 
 
2.
Dela pumpan i kuber, lägg på en plåt och krydda med salt, peppar och paprikapulver. Ringla över olivolja och baka i ugnen tills pumpan är mjuk - cirka 40 minuter
 
 
3.
Koka makaronerna enligt förpackningens anvisnignar.
 
4.
Lägg pumpan i en liten kastrull och mixa med en stavmixer. Addera misopasta, näringsjäst och majsstärkelse. Värm upp under omrörning, tills såsen tjocknat något.
 
 
5.
Häll ner makaronerna i pumpasåsen och rör om så att alla makaroner täcks av såsen.
 
 
6.
Häll över allt i en ugnsform och täck ytan med panko. Baka i ugnen (grill) tills pankon är gyllene.
 
 
7.
Fritera salvia i olivolja och lägg på toppen innan servering.
 
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Vegan Mac & "Cheese"
(2 servings)
300 g pumpkin
Salt/pepper/smoked paprika powder
Olive oil
150 g macaroni of your choice
2 tbsp miso paste
1 tbsp nutritional yeast
1 tsp corn starch
1 tbsp panko
Sage
 
1.
Pre heat the oven to 200 degrees C.
 
2.
Cut the pumpkin into cubes, put on an oven tray and season with salt, pepper, paprika powder. Drizzle some olive oil on top, and bake in the oven until the pumpkin is soft - about 40 minutes.
 
3.
Cook the macaroni according to the package.
 
4.
Add the pumpkin to a sauce pan and mix with an immersion mixer. Add miso paste, nutritional yeast and corn starch, and cook on the stove until the sauce thickens a bit.
 
5.
Stirr in the cooked macaroni and let them all be covered by the sauce.
 
6.
Transfer it all to an oven proof dish and cover the surface with panko. Bake in the oven (grill setting) until the panko is golden.
 
7.
Fry some sage in olive oil and add on top of the dish.

Kommentarer
Postat av: iseedee

Vad gott det ser ut! :D

2018-10-30 @ 00:41:16
URL: http://iseedeeskitchen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0