Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Veganska amerikanska pannkakor med äppelmos

Jag har länge varit ett stort fan av bananpannkakor, men har liksom saknat lite av fluffet och tuggigheten som annars finns i vanliga amerikanska pannkakor. Så häromdagen gjorde jag istället mina favoritpannkakor - som är lika goda som bananpannkakor - men de har lite extra substans.
 
Pannkakorna består främst av havregryn och äppelmos, och de blir helt perfekta i konsistensen. Saftiga. Lagom tuggiga. Smakar som havrekakor. Helt klart värda att testa - så gör det!
 
 
Veganska amerikanska pannkakor med äppelmos
(3 pannkakor - 1 portion)
1 ½ dl (glutenfria) havregryn
½ dl (osötad) äppelmos
½ dl växtbaserad mjölk
1 tsk agave
½ tsk citronsaft
½ tsk bakpulver
1 tsk vallmofrön 
1 nypa  salt
Kokosolja till stekning
 
1.
Mixa havregrynen till ett mjöl i en matberedare. Tillsätt resten av ingredienserna och mixa till en tjock smet.
 
2.
Värm upp kokosolja i en stekpanna och stek pannkakor tills de är gyllene på båda sidor.
 
3.
Jag varvade sedan mina pannkakor med mer äppelmos, och toppade med jordnötssmör, banan och minikiwi - men det bestämmer du ju själv vad du tycker om! 
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Vegan oat and applesauce pancakes
(3 pancakes - 1 serving)
1 ½ dl (glutenfree) oats
½ dl (unsweetened) applesauce
½ dl plantbased milk
1 teaspoon agave
½ teaspoon lemon juice
½ teaspoon baking powder
1 teaspoon poppyseeds
1 pinch of salt
Coconut oil for frying
 
1.
Mix the oats to a flour in a food processor. Add the rest of the ingredients and mix to combine.
 
2.
Heat up some coconut oil in a frying pan and fry pancakes until golden on both sides.
 
3.
I then layered mine with apple sauce, and topped with peanut butter, banana and mini kiwis - but you do whatever rocks your boat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0