Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Poké bowl med marinerad tonfisk, broccoliris, rödkål och tahinisås

Jag älskar poké bowls! Egentligen är det ju bara ett fancy namn för ta-vad-du-tycker-är-gott-och-kombinera-det-i-en-skål. Eller något liknande. Det finns säkert regler för vad som ska ingår, och inte ingå, i en tvättäkta hawaiiansk poké bowl, men de reglerna har jag inte läst, och som alltid gör jag lite som jag själv vill. Jag har tidigare gjort en pokè bowl med saffransmarinerad lax, och en annan vegetarisk poké bowl med kastanjer och picklad rödlök, de recepten hittar ni genom att klicka på länkarna.
 
Denna gång var det tonfiskens tur att agera stjärna i min poké bowl, och jag valde att inte ha vanligt vitt ris i botten, utan broccoliris istället. Egentligen mest för färgens skull, och för att jag nu hade just broccoli hemma i kylen. Om ni vill, kan ni ju riva blomkål istället - som sagt, gör det ni känner för. Mina recept, ska mest fungera som inspiration, och det hoppas jag de gör. Smaklig spis!
 
 
Poké bowl med marinerad tonfisk, broccoliris, rödkål och tahinisås
(1 portion)
80 g tonfisk (sashimi - dvs ok att äta rå)
4-5 broccoliträd
1 näve strimlad rödkål
1 nåve groddar
Picklad ingefära
Olivolja, salt & peppar
 
Marinad till tonfisk
1 msk soja
1 msk sesamolja
1 tsk honung
Några droppar fisksås
Några droppar citronsaft
1 tsk sesamfrön
Salt o peppar
 
Tahinisås
2 msk tahini
1 msk vatten
Några droppar citronsaft
Hackad persilja
Salt & peppar
 
1.
Blanda ihop marinaden i en skål. Dela tonfisken i kuber och lägg ner i marinaden medan du gör klart resten av skålen.
 
2.
Riv broccolin på grova sidan av ett rivjärn - eller strimla deni en mixer. Massera rödkålen i olivolja, salt och peppar så att den blir mjuk och får smak.
 
3.
Lägg upp broccoliris, rödkål och groddar i en skål. Toppa med tonfisken och den picklade ingefäran.
 
4.
Blanda ihop tahinisåsen. Ringla över din poké.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0