Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Världens BÄSTA vegetariska burgare med hemmagjort glutenfritt hamburgerbröd

En period i mitt liv hade jag och den vegetariska burgaren en evig kamp. Jag provade massa olika versioner, experimenterade med olika mängder av olika ingredienser. Men smeten blev alltid antingen för lös och föll därmed sönder i pannan - eller så blev resultatet tvärtom torrt och smaklöst. Så jag tog en paus från de vegetariska burgarna, och tänkte väl något i stil med att jag inte kunde lyckas med allt jag ville lyckas med i livet. Men så gick tiden, och jag har en tendens att glömma sådant som går dåligt i livet, om jag bara ger det tid (det är egentligen en styrka om man tänker efter...). Och idag hade jag tydligen kommit till den punkt i livet då jag återigen kände mig redo för att ta upp kampen mot veggoburgaren. Vem som vann? Tillåt mig delge resultatet: Louise vs. Veggoburgare, 1-0! 
 
Den blev helt perfekt! Tillräckligt fast i semten för att hålla ihop i pannan, men tillräckligt saftig för att inte smaka kartong mellan bröden. Och just det - på tal om bröd. Jag gjorde ett glutenfritt hamburgerbröd på (glutenfria) havregryn och hasselnötsmjöl som jag kryddade med brödkryddor och gurkmeja (delvis för färgens skull, men det gav även mycket god smak). Brödet blev super, och dessutom ska det inte jäsa, och behöver endast 20 minuter i ugnen. Snacka om att denna hamburgare plötsligt blev riktig - och nyttig - snabbmat.
 
Det är svårt att få till en bra bild på hamburgare tycker jag. Jag fotar normalt sätt min mat sett från ovan, men då får jag ju inte med alla burgarens lager... Nåväl, i-landsproblem.
 
Vegetarisk linsburgare med glutenfritt hamburgerbröd
(2 portioner)
2 dl torkade röda linser
10-15 hasselnötter
3-4 soltorkade tomater
1 dl riven parmesanost
2 tsk fiberhusk
1 ägg
1-2 tsk soja
Salt & peppar
1-2 tsk olivolja till stekning
 
1 dl havregryn, glutenfria
1 dl hasselnötsmjöl
2 tsk fiberhusk
1 tsk bakpulver
1 tsk brödkryddor
1 tsk gurkmeja
Salt & peppar
100 g ricotta
50-70 g turkisk yoghurt
En nypa sesamfrön
 
Till montering
½ avokado
½ gul lök
Ruccola
Fetaost
Tomatchips
 
En närbild på brödet - ser det inte gott ut i sin gyllene färg?
 
1.
Koka linserna lite längre än enligt förpackningen - och tillsätt en grönsaksbuljongtärning i vattnet så får de extra smak. Genom att koka dem lite längre blir de lite mosigare, vilket passar perfekt till att göra biffar på. Låt de rinna av i durkslag och låt dem sedan svalna - du kan göra detta redan på morgonen, samtidigt som du förbereder tomatchipsen.
 
2.
Brödet:
Sätt ugnen på 200 grader. Mixa havregrynen till ett mjöl i en matberedare. Häll över i en skål och blanda med hasselnötsmjöl, fiberhusk, bakpulver, brödkryddor, gurkmeja samt salt och peppar. Rör om. Tillsätt sedan ricottan och lite yoghurt i taget - du kanske inte behöver använda allt, det ska likna mer en deg än en smet. Forma till två hamburgerbröd, lägg på plåt med bakplåtspapper, toppa med sesamfrön och grädda i ugnen ca 15-20 minuter. Ta ut och låt svalna på galler.
 
3.
Linsbiffarna:
Blanda linserna med grovhackade hasselnötter, hackade soltorkade tomater, riven parmesanost, fiberhusk samt salt och peppar. Tillsätt ägg och soja. Rör om och låt svälla 5 minuter. Värm upp olivolja i en stekpanna över medelvärme. Forma smeten till två biffar och stek cirka 3 minuter på var sida - vänd när ena sidan blivit frasig.
 
4.
Skiva lök i ringar och stek mjuka i olivolja. Mosa avokadon med en gaffel. Smula fetaosten. Skölj ruccolan.
 
5.
Montera hamburgarna. Smeta på avokado på underdelen av brödet, lägg på ruccola och biffen. Bred på mer avokado och toppa med lökringar och fetaost. Avsluta med tomatchipsen.
 
Buon appetito!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0