Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Spicy duck med quinoakräm, ugnsbakade morötter och clementinsås

Jag älskar att laga anka! Jag har insett att, det är när jag lagar anka som jag experimenterar mest med smakerna. Antagligen för att det finns så mycket som passar till anka. Här kan ni till exempel hitta mitt recept på anka med färska fikon och björnbärsreduktion. Och här en helt annan variant på asiatisk anka med nudlar och pak choi. Helt olika recept, men med samma råvara. Rätt kul ändå.
 
Denna gång inpirerades jag av den klassiska rätten anka i apelsinsås. (En liten parantes här: många tror felaktigt att anka i apelsinsås - canard à l'orange - härstammar från Frankrike, men faktum är att den har rötter i Italien. Det var nämligen Caterina de Medici från Florens som tog med sig detta recept till sitt nya hemland, då hon gifte sig med franska kungen Henrik II - och sedan tog fransmännen receptet till sina hjärtan och gjorde det känt i omvärlden. Slutparantes).
 
Dock tycker jag att anka i apelsinsås är lite förlegat nu för tiden, så det enda jag egentligen inspirerades av, var citrusfrukten, resten förnyade jag med nya smaker. Jag visste att jag ville göra en klibbig sås full med smak, och jag fick till den precis som jag ville med hjälp av smält socker som fick reducera ner med clementinsaft och en massa smaksättare. Tillbehören bestod bland annat av en kräm på quinoa, morötter, jordnötssmör, ingefära och kokosmjölk, och dessutom rostade jag morötter i ugnen och filéade mer clementin till dekoration. 
 
Så. Himla. Gott. Och på en tisdag till på köpet! Jag läste ett så bra citat på Instagram idag: den enda skillnaden mellan en tisdag och en fredag är namnet. Så sant. Dag som dag - varför vänta med allt gott till helgen? Gör denna ankan redan imorgon vettja!
 
 
Spicy duck med quinoakräm, ugnsbakade morätter och clementinsås
(2 portioner)
1 ankbröst, ca 350 gram
1 msk salt
Peppar
 
Quinoakräm
1 dl kokt quinoa
1 normalstor morot
1 cm stor ingefära
2 stjärnanis
1 msk jordnötssmör
10 pistagenötter
1 msk kokosmjölk
1 tsk soja
Salt & peppar
 
Clementinsås
½ dl råsocker
½ dl clementinsaft
1 dl vatten
2 stjärnanis
½ tsk Srirachasås
1 tsk vitvinsvinäger
½ tsk grönsaksbuljongpulver
1 tumbit riven ingefära
Salt & peppar
 
Tillbehör
1 morot + olivolja/salt/peppar/paprikapulver
4 stora kapris
4-5 pistagenötter
1 clementin, filéad
Timjanskvistar
 
Ankan
Ta fram ankbröstet cirka en timme innan du ska använda det så att det hinner komma upp i rumstemperatur. Skåra skinnet i ett rutmönster på diagonalen, och salta sedan rikligt på skinnet. Låt ligga en timme. Gör under tiden quinoakräm, clementinsås och ugnsrostade morötter.
 
När det är dags att steka ankan, gör så här: lägg ankan i en kall stekpanna med skinnsidan ner. Sätt stekpannan över medelvärme och låt fettet sakta smälta bort från bröstet så att skinnet har tid på sig att bli krispigt. Ös under tiden ovansidan med ankfettet. När skinnet är krispigt och gyllene, vänd då ankan och låt den steka i 2-3 minuter på andra sidan. Lägg sedan i folie och låt vila i 10 minuter, så att safterna hinner sätta sig och gör bröstet extra saftigt. Tänk på att anka inte är som kyckling - det vill säga, den behöver inte vara genomstekt. Eller rättare sagt, den ska inte vara genomstekt, en rosa kärna = saftig anka. Efter den vilat - skiva på diagonalen i tunna skivor.
 
Quinoakräm
Skala moroten och dela den i mindre delar. Koka den mjuk i en kastrull med vatten. Skölj av i kallt vatten. Blanda kokta morötter med alla övriga ingredienser i en mixer och mixa till en homogen kräm, som fortfarande inte är helt slät. Smaka av med mer salt och peppar.
 
Clementinsåsen
Häll sockret i en stekpanna och låt smälta över medelvärme. När sockret smält och blivit gyllene, häll på clementinsaft, vatten och smaksätt med stjärnanis, Sriracha, vitvinsvinäger, buljong, ingefära, salt och peppar. Låt reducera ner till cirka hälften, när den är klibbig är den klar. Blir den för klibbig (japp, det hände mig), häll då på några matskedar vatten och låt koka upp igen, ta sedan bort från värmen.
 
Tillbehör
Dela moroten i 4 delar på längden. Lägg på en plåt, ringla över olja och krydda med salt, peppar och paprikapulver. Baka i ugnen i cirka 20-25 minuter, till de är mjuka, men fortfarande har en liten kärna.
 
Servering
Lägg upp quinoakräm på en tallrik, pensla en del av tallriken med såsen. Lägg på morötter och skivad anka. Toppa med filéad clementin, kapris, pistagenötter och mer sås. Dekorera med timjankvistar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0