Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Vegetariska potstickers i hemmagjorda glutenfria wonton wrappers

Ibland krävs det många försök innan det blir som man vill. Ibland blir det jackpot direkt. Idag hade jag ett sådant där jackpot-moment när jag bestämde mig för att konstruera glutenfria potstickers. Potstickers är egentligen bara ett annat namn för dumplings, men istället för att bara ångkoka dem, steker man dem först på ena sidan, så att de får en trevligare (tycker i alla fall jag) yta och lite mer textur. Vanliga postickers/dumplings gör man med wonton wrappers, som går att hitta i vilken butik som helst numera. Men det är lika lätt att göra själv, för degen består bara av vatten, mjöl och salt. Om ni vill ha ett recept på detta, så kan ni se mina potstickers som jag gjorde innan jag bestämde mig för att äta glutenfritt. Här hittar ni det receptet.
 
Men. Nu bestämde jag mig alltså för att göra en glutenfri variant, och efter att endast ha hittat recept online som innehöll tapicamjöl (jag är inte vän med detta mjöl, tycker det beter sig märkligt...) och andra knasiga versioner, så tog jag saken i egna händer och började experimentera. Resultatet blev över förväntan. Tack pofiber och fiberhusk för det!
 
Min fyllning är vegetarisk och full av smak. Lime, ingefära, vitlök och gurkmeja hjälpte till att få upp smakerna. Och solroskärnor i fyllningen gav extra crunch. Det är lite pill att göra egna dumplings, men det är så värt det i slutändan. Hoppas ni testar - ni kommer inte bli besvikna.
 
 
Vegetariska potstickers i hemmagjorda glutenfria wonton wrappers
1 dl bovetemjöl
½ dl rismjöl
1 tsk pofiber
1 tsk fiberhusk
1 nypa salt
110 ml vatten
 
Fyllning
1 msk olivolja
1 tumbit ingefära, riven
1 liten vitlöksklyfta, riven
½ gul lök
2 mellanstora morötter
½ lime, juicen
½ tsk gurkmeja
2 tsk soja
Några droppar fisksås
Några droppar sesamolja
Salt, peppar, paprikapulver
2 msk solroskärnor
 
Sås
1 msk soja
2 msk jordnötssmör
1 msk olivolja
½ lime, jucien
Några droppar sesamolja
Salt, peppar, paprikapuvler
Hackade jordnötter
 
 
1.
Börja med degen:
Koka upp vattnet. Häll bovetemjöl, rismjöl, pofiber, fiberhusk och salt i en bunke. Blanda. Häll över det kokande vattnet. Rör om med en slev tills allt vatten har blandat sig med mjölet. Häll sedan över blandningen på ett bakbord och arbeta ihop till en deg. Fortsätt knåda i 5 minuter, täck sedan med plastfolie och låt vila i minst 20 minuter i kylen.
 
2.
Fyllning:
Värm upp olivoljan i en panna. Skala och riv ingefära och vitlök och stek någon minut. Finhacka löken och riv morötterna och adderas till pannan. Smaksätt med lime, gurkmeja, soja, fisksås, sesamolja, salt, peppar och paprikapulver. Stek till lök och morötter blivit mjuka. Stäng sedan av värmen och rör ner solrosfröna för extra crunch.
 
3.
Tillbaka till degen:
Dela degen i 12 lika stora delar (rulla ut till en korv, dela på mitten och fortsätt dela på mitten tills du har 12 lika stora bitar). Kavla ut varje degbit till en cirkel, cirka 8-10 cm i diameter. Jag pudrade varje degbit med glutenfritt mjöl innan jag kavlade ut den, så var det ingen risk att den fastnade.
 
4.
Ta en cirkel och lägg i handflatan. Lägg två teskedar av fyllningen mitten. Fukta ena kanten av degplattan och vik över botten till toppen och knip kanterna. Vill du, kan du sedan veckla kanterna - då arbetar du från den hörnan till den andra genom att vecka degen medan du kniper ihop knytet. Här är en bra video som visar tekniken (kolla från 3:35). Tänk på att denna deg är mer ömtålig än vanlig wontondeg, så den går inte att strecha lika mycket. Om du märker att degen går sönder, så bara strunta i att veckla den.
 
5.
Värm olivolja i en stekpanna och stek pot-stickersen, med den platta sidan ned, i 2 minuter på medelvärme tills de fått en gyllenbrun yta. Häll sedan i 1 dl vatten i pannan och täck direkt med ett lock. Ånga pot-stickersen i 8-10 minuter, eller tills allt vatten avdunstat. Ta bort locket och låt dem koka ytterligare någon minut till de släpper lätt från pannan.
 
6.
Gör såsen under tiden som pot-stickersen tillagas - blandai ihop alla ingredienser och toppa med de hackade jordnötterna.
 
7.
Servera dina potstickers med jordnötssåsen, edamamebönor och koriander/persilja samt rosépepparkorn.

Kommentarer
Postat av: Felicia

mums

Svar: Verkligen mums! :)
Louise Laurenius

2017-02-21 @ 10:24:28
URL: http://frokentv.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0