Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Morots- och pumpasoppa med citron, ingefära och fänkål

Jag har drabbats av något som mest kan liknas vid ryggskott, på grund av några övningar jag gjorde på gymmet i lördags (eller, det är i alla fall det ända jag kan härleda det till). Detta ryggskott gör att jag inte kan röra mig normatl och har lett till att jag heller inte kan sova, vilket har lett till huvudvärk, och igår även till feber. Hur är det ens möjligt? Man kan alltså på allvar bli sjuk av träningsverk (baserat på min mycket personliga empiriska undersökning).
 
Eftersom jag får besök av två av mina barnsomsvänner till helgen, är nu mitt ända mål att bli frisk. Och ska man äta sig frisk, då är det soppa som gäller. Idag gjorde jag därför en morots- och pumpasoppa som jag proppade med nyttigheter som ingefära och citron. En vitaminbomb helt klart. Jag känner mig redan bättre... 
 
Och för att göra livet som sjuk lite roligare, bakade jag även en focaccia - något jag inte gjort på flera år eftersom jag har hållit mig till en glutenfri diet. Nu har jag släppt lite på den dieten - äter väl fortfarande 90% glutenfritt, men är jag sugen på bröd, då säger jag inte längre blankt nej. Och vem kan egentligen motstå en nygräddad focaccia toppad med rosmarin och flingsalt? Åhhh, så himla gott! 
 
Soppan är för övrigt vegansk. Och byter du ut honungen i focaccian mot agavesirap, så är även den vegansk.
 
 
Morots- och pumpasoppa med citron, ingefära och fänkål
(1 portion)
1 msk olivolja
2 shalottenlökar, hackad
1 vitlöksklyfta, hackad
1 tumbit ingefära, riven
2 normalstora morötter, skivade
1 tsk paprikapulver
1 tsk fänkålsfrön
½ citron, saften
3 dl vatten
½ grönsaksbuljongtärning
1 ½ dl pumpapurée
Salt och peppar
 
Sesamfrön och persilja till toppingen
Focaccia till serveringen
 
1.
Värm upp olivolja i en kastrull och stek lök, vitlök, ingefära och morötter tillsammans med paprikapulver och fänkålsfrön. När löken blivit genomskinlig häller du på citron, vatten och buljongtärning. Låt koka upp och sjud sedan tills morätterna blivit mjuka. 
 
2.
Mixa soppan slät med en stavmixer. Häll i pumpapuren för extra krämighet och mixa lite till. Låt koka upp. Smaka av med salt och peppar.
 
3.
Häll upp soppan i en skål och toppa med sesamfrön och persilja. Servera gärna med hemmagjord focaccia.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Carrot and pumpkin soup with lemon, ginger and fennel seeds
(1 serving)
1 tablespoon olive oil
2 shallots, chopped
1 garliv clove, chopped
1 thumb piece fresh ginger, grated
2 normal sized carrots, sliced
1 teaspoon paprika powder
1 teaspoon fennel seeds
½ lemon, the juice
3 dl water
½ vegetable stock cube
1 ½ dl pumpkin purée
Salt and pepper
 
Sesame seeds and parsley for the topping
Focaccia for the serving
 
1.
Heat the olive oil in a sauce pan and fry shallots, garlic, ginger and carrots with the paprika powder and fennel seeds. When the onions have turned translucent, add lemon juice, water and stock cube. Bring to a boil and then let simmer until the carrots are soft.
 
2.
Mix the soup with an immersion blender. Add the pumpkin purée (this adds extra creaminess) and mix some more. Bring to a boil then turn of the heat. Season to taste with salt and pepper.
 
3.
Pour the soup into a bowl and top with sesame seeds and parsley. Serve with homemade focaccia.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0