Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Saffranspizza med ricotta, päron & pistagenötter

Som vanligt ligger jag efter i uppdateringarna här, men de andra recepten får vänta, för idag är det första advent och jag har ett recept som kommer att blow your minds. Jag menar allvar. Det här påhittet är så genialiskt att jag inte förstår att jag låtit det gå hela 31 år innan jag gjorde detta. Men, okej - jag ska inte ta åt mig hela äran, för inspirationen kommer från SVT Recept. Dock är nedanstående mitt recept.
 
Vad jag pratar är, är en saffranspizza. Du tar helt enkelt en del av degen som du ändå gjort för att göra lussekatter, och gör en söt pizza av den istället. Toppingen kan du variera efter tycke och smak. Grönmögelost och fikon till exempel. Eller choklad och apelsin. Eller, så gör du som jag och toppar med ricotta och päron innan pizzan går in i ugnen. Sedan ringlar du över agave och stösslar över pistagenötter innan servering. Pynta gärna med några blad mynta. Det här är en dröm. Och från och med nu kommer detta vara standard på mitt julbord.
 
Receptet nedan är för en grundsats deg som ger cirka 10 små pizzor. Du kan naturligtvis göra precis så många pizzor du vill, och sedan göra lussekatter eller fyllda saffransbullar  av resten av degen.
 
 
Saffranspizza - grunddeg
(10 pizzor)
100 g smör 
½ g saffran 
3 dl mandelmjölk
25 g jäst
1 ägg
1 dl strösocker 
1 tsk vaniljsocker
½ krm salt 
8-10 dl vetemjöl special
1 ägg till pänsling
 
Topping till 2 pizzor
4 msk ricotta
½ päron (Kaiser eller Conference)
2 tsk agave
10 pistagenötter
8-10 myntablad
 
1.
Smält smöret i en kastrull tillsammans 
med saffranet och låt det koka upp. Ta av från värmen och tillsätt mandelmjölk, låt svalna till 37°.
 
2.
Vispa ut jästen med den fingerljumma vätskan i en bunke. Tillsätt ägg, socker, vaniljsocker och salt. Arbeta in mjölet i degen lite i taget tills den börjar släppa från kanterna. Jag använde en elvisp först, och tog sedan över med händerna. Har du en bakmaskin, så använd den.
 
3.
Låt degen jäsa i bunken under en bakduk till dubbel storlek, 45–60 minuter.
 
4.
Beroende på hur många pizzor du vill göra, eller hur stora de ska vara, tar du nu en bit deg och trycker ut den till en cirkel. Jag tog drygt en deciliter deg till mina minipizzor.
 
5.

Lägg cirklarna på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa under bakduk till i ytterligare 40 minuter.
 
6.
Pensla cirklarna med ägg. Bred sedan ut ricottan i mitten av pizzorna, toppade med tunt skivat päron.
 
7.
Grädda pizzorna i cirka 15 minuter i 200 grader C - kanterna är gyllenbruna när de är klara.
 
8.
Ringla över agave, strössla över pistagenötter och avsluta med några myntablad.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Saffron pizzas
(10 pizzas)
100 g butter 
½ g saffron 
3 dl almond milk
25 g yeast
1 egg
1 dl caster sugar 
1 teaspoon vanilla sugar
½ pinch of salt 
8-10 dl flour
1 egg for brushing
 
Topping for 2 pizzas
4 tbsp ricotta
½ pear (Kaiser or Conference)
2 tsp agave
10 pisachios
8-10 fresh mint leaves
 
1.
Melt the butter in a sauce pan with the saffron and bring it to a boil. Remove the pan from the heat and whisk in almond milk. Let cool to 37 degrees C. 
 
2.
Crumble the yeast in a bowl and pour in the butter and cream liquid. Let the yeast dissolve in the liquid. Add egg, sugar, vanilla sugar and salt and start adding the flour, a little at a time. Work the dough until it doesn't stick to the bowl anymore. If you have a baking machine, ute it. I used an electrical whisk at first, then I finished kneeding with my hands.
 
3.
Let the dough rise under a table cloth for 1 hour.
 
4.
Depending on how many pizzas you want to make, or how big you want them to be, you take a piece of dough accordlingly and press it out to a circle. I used a bit less than a tennis ball size piece of dough for each of my mini pizza.
 
5.
Add the circles to a baking sheet and let them rise again under a table cloth, this time for about 40 minutes.

 
6.
Brusch the circles with egg, then spread the ricotta on top, followed by the thinnly sliced pear.
 
7.
Bake for about 15 minutes in an oven pre-heated to 200 degrees C. They are done when the edges are lightly browned.
 
8.
Drizzel some agave on top, followed by some chopped pistachos. Finish with som fresh mint leaves.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0