Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Onigirazu med marinerad tofu

Ni vet när man äter sushi, och inte blir mätt på en makirulle, utan bara vill ha mer, mer, mer? Well, jag har lösningen på problemet. Det finns en japansk rätt som heter onigirazu, som mer eller mindre är en hybrid mellan en macka och en makirulle. Det vill säga sushi, version XL. Superbra för oss hungriga själar. 
 
Du kan naturligtvis fylla dina onigirazu med precis vad som helst. Jag har t.ex. tidigare gjort en version med quinoa, som du kan hitta här. Denna gång valde jag dock att hålla mig till traditionellt sushiris, och fyllningen är dessutom helt vegansk, med fokus på den marinerade och bakade tofun.
 
Vad skulle du fylla din onigirazu med?
 
Föresten, jag har varit lite seg på att uppdatera bloggen. Recepten kommer, jag lovar! Men tills dess så hittar du allt på Instagram.
 
 
Onigirazu med marinerad tofu
(4 onigirazu)
2 noriark
2 dl kokt sushiris
 
Fyllning
100 g tofu
½ äpple
50 g spenat
1 avokado
Sesamfrön
1 vårlök
 
Marinad
1 msk soja
1 msk risvinäger
1 tsk agave
1 tsk sambal oelek
 
1.
Dela tofun så att du har två skivor, cirka 8x8 cm. Blanda ihop marinaden och täck tofun med den i cirka 20 minuter. Baka sedan tofun i 15 minuter på 220 grader. Vänd dem efter halva tiden.
 
2.
Lägg plastfolie på din arbetsbänk och lägg ett noriblad ovanpå. Ta en fjärdedel av riset och forma till en fyrkant som du lägger mitt på noriarket, som en romb.
 
3.
Toppa med spenat, tofu, skivat äpple, avokado och avsluta med ett till lager ris.
 
4.
Vik in kanterna på noriblandet, mot mitten så att det liknar ett kuvert. Tighta till det med plastfoliet. Lägg dem i kylen i 5 minuter, och dela dem sedan på hälften med en vass kniv. Strö över sesamfrön och skivad vårlök innan servering.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Onigirazu with marinated tofu
(4 onigirazu)
2 nori sheets
2 dl cooked sushi rice
 
Filling
100 g tofu
½ apple
50 g Spinach
1 Avocado
Sesame seeds
1 spring onion
 
Marinade
1 tbsp soy sauce
1 tbsp rice vinegar
1 tsp agave
1 tsp sambal oelek
 
1.
Mix the marinade and soak the tofu in it for about 20 minutes. Then bake the tofu in the oven, 220 degrees C, for about 15 minutes.
 
2.
Add some cling film on your working surface and put a nori sheet on top. Take a forth of the rice and form a square that you put in the middle of the nori sheet, like a diamond.
 
3.
Top with your choice of filling. Finish with another layer of rice.
 
4.
Fold the edges of the nori sheet towards the middle and make it tight with the help of the cling film. Put them in the fridge for about 5 minutes, then cut them in half with a sharp knife. Sprinkle some sesame seeds and spring onions on top and serve.

Kommentarer
Postat av: Hannas krypin

Jag har fördomar mot sushi men det där låter som något jag skulle vilja testa. Det låter väldigt gott. Tack för tipset. :-)

Svar: Tack snälla, och förlåt för sent svar - jag har varit borta från bloggen ett tag! Vad kul att du gillar receptet! <3
Louise Laurenius

2018-06-04 @ 13:34:34
URL: http://hannafialotta.blogg.se
Postat av: Hemmarecept

Vilken underbar blogg du har! Kolla gärna in min blogg där jag just nu bjuder på ett recept på en ljuvlig sommardrink med gurka, fläder och citron! www.hemmarecept.blogg.se <3

Svar: Tack snälla, och förlåt för sent svar - har varit borta från bloggen ett tag! Vad kul att du tycker om min blogg! <3
Louise Laurenius

2018-06-05 @ 21:14:54
URL: http://hemmarecept.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0