Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Quinoasushi med jordnötssås

Idag är det Festa della Repubblica - Italiens nationaldag. Grattis Italien! Jag borde kanske hedra mitt nya hemland med ett recept på en italiensk pasta, en perfekt gräddad pizza, eller varför inte några smarriga bruschette... Men. Så blev inte fallet idag. Jag hade quionoa över från receptet jag gjorde igår (kolla in det här), och kände att jag ville använda upp den. Jag valde att göra en lite annorlunda sushi. Jag brukar ju göra min sushi med blomkålsris, men quinoa fungerar minst lika bra. Framförallt om den är kokt i kokosmjölk, för då behöver man inte tillsätta något annat för att den ska bli kladdig - det håller ihop ändå. Ett perfekt sätt, att använda upp kall quinoa alltså. 
 
Ni kan fylla er sushi med precis det ni vill. Men dagen till ära, valde jag ingredienser i Italiens färger: grön ruccola och zucchini, vit quinoa och röda jordgubbar. Så helt o-italiensk var jag ändå inte. Såsen är en superkrämig jordnötssås, som i alla fall jag älskar att äta till min sushi - den ger en massa extra smak och är lätt att röra ihop.
 
 
Quinoasushi med jordnötssås
(1 portion)
1 noriblad
1 dl kall quinoa, kokt i hälften kokosmjölk, hälften vatten
1 handfull ruccola
2 stänger zucchini
3 jordgubbar, skurna i mindre bitar
Salt & peppar
 
2 msk jordnötssmör
1 msk sesamolja
1 tsk soja
1 tsk vitvinsvinäger
2 msk hackade jordnötter
Salt & peppar
 
1.
Lägg noribladet med den frasiga sidan uppåt på en handduk, på en skärbräda. Täck noribladet med quinoan, i ett tunt lager. Lämna cirka 2 centimeter tomt, längst upp.
 
2.
Lägg ruccola, zucchini och jordgubbar ovanpå varandra, på rad, i nedre delen, cirka 2 centimeter från kanten. Salta och peppra. Rulla ihop makirullen med hjälp av en handduk.
 
3.
Skär av kanterna (några milimeter på varje sida). Skär sedan rullen på hälften, och fortsätt att skära på hälften tills du har fått 8 bitar.
 
4.
Blanda alla ingredienser till såsen. Häll upp i skål.
 
5.
Servera med dina finaste ätpinnar! 
 
Buon appetito! E auguri all'Italia!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0