Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Sylt utan raffinerat socker - är det ens möjligt?

För att svara på frågan i rubriken - det är klart det är möjligt!
 
Men ni som följer mig, vet ju redan om det, eftersom jag tidigare har gjort exakt den här chiasylten med körsbär. Jag har dessutom gjort en fikonversion som jag smaksatte med lakritspulver. Och en björnbärsversion till följd att jag kom hem med en hel hink med björnbär efter en dag i skogen i Skåne förra sensommaren. Med andra ord - använd era favoritbär - möjligheterna är oändliga. 
 
Jag älskar chiafrön för att de har magiska krafter och förvandlar vätskor till fast form. Som i klassikern chiapudding till exempel. Eller som i detta fall, sylten. Det innebär att du kan göra sylt utan en massa socker + pektin (det vill säga syltsocker) och därmed få ett resultat som är ungefär 100 gånger bättre att toppa pannkakorna med, röra ner i morgongröten eller - vad vet jag - äta till glassen...
 
Ni hittar receptet på körsbärs-chiasylten här
 
 
        
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0