Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Lemoncurd

Om ni är som jag så ser ni till att få er beskärda del av ost i livet. Jag har formulerat ett motto som lyder Everything gets better with cheese och jag försöker efterleva det så gott jag kan. Ett tag blev det lite för mycket och min kyl bestod mer eller mindre endast av parmesan, pecorino, ricotta, keso, mascarpone, prästost, mesost, philadelphia... you name it. Nu har jag dock begränsat konsumtionen något eftersom jag försöker dra ner mitt laktosintag.
 
Men det var egentligen inte ost jag skulle prata om, utan ett osttillbehör. Närmare bestämt Lemoncurd. För en del av er kanske det kan tyckas märkligt att äta lemoncurd till ost, då det i de flesta sammanhang istället fungerar som tårtfyllning. Men jag lovar er, lemoncurd ovanpå en skiva prästost, ovanpå ett hemmagjort knäckebröd, är något av det godaste du kan äta. Allt blir såklart lite bättre om man gör sakerna själv, så därför ska ni här få världens lättaste recept på lemoncurd. Gör den idag och förvara i tätslutande burk i kylen, så har ni den redo att ta fram till ostbrickan på julbordet. 
 
 
Lemoncurd (cirka ½ liter)
2 citroner, cest och saft
1,5 dl strösocker
3 ägg
50 gram smör
 
1.
Cesta citronerna med den fina sidan på ett rivgärn. 
 
2.
Pressa ut saften ur båda citronerna och blanda med socker och ägg i en värmetålig bunke. Sätt bunken ovanpå ett vattenbad och låt krämen tjockna under konstant omrörning. Det tar cirka 15 minuter.
 
3.
Ta bort bunken från värmen. Tillsätt cest. Dela smöret i tärningar och låt det smälta ner i krämen under omrörning.
 
4.
Låt svalna (curden tjocknar mer medan den svalnar), och häll därefter upp i en tätslutande burk. Förvara i kyl.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0