Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Apelsinkokta kastanjer

När vintern kommer till Italien fylls gatorna med försäljare som säljer rostade kastanjer. De sprider en fantastisk doft och, efter att nu har spenderat en hel del vintrar i detta land, är doften av rostade kastanjer för mig lika mycket förknippad med julen som doften av saffran är för många svenskar. Det intressanta är dock att jag aldrig fått för mig att köpa de där kastanjerna. Jag har till och med haft svårt att komma på hur de faktiskt smakar (men jag vet att jag någon gång för länge sedan har ätit dem). Och så kan jag ju inte ha det. Min nyfikenhet är för stor för att bara låta denna råvara passera obemärkt, så därför köpte jag med mig ett gäng råa sist jag var och handlade. 
 
Kastanjer kan både rostas i ugn (eller varför inte över öppen eld), samt kokas på spisen. Efter att ha sett ett program med Jamie Oliver där han kokade sina kastanjer, bestämde jag mig för att göra likadant. Resultatet blev mjuka, något söta och väldigt smakfulla kastanjer. Att jag inte gjort detta tidigare! Jag valde att förädla mina kastanjer lite ytterligare (mer om det i ett senare inlägg), men skulle lätt kunna nöja mig med att äta kokade kastanjer som snacks en fredagskväll. Så gott!
 
 
Apelsinkokta kastanjer
Ett gäng kastanjer
Några bitar apelsincest
Lagerblad
 
1.
Släng kastanjerna i en kastrull (skalet ska vara helt, hårt och brunt när du köper dem). Fyll med vatten så att det täcker kastanjerna. Släng i apelsincest och lagerblad. Låt koka ca 25-30 minuter.
 
2.
Häll av vattnet och låt kastanjerna svalna något. Ta en kniv och skär av toppen, fortsätt sedan att antingen skala kastanjen, eller trycka ut nöten mer som puré (det beror helt och hållet på användingsområde). Om du skalar nöten så tänk på att även det inre skalet ska bort, det blir annars lite beskt att tugga på. Enjoy!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0