Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Chiafröpudding med smak av vanilj

Jag har alltid sagt att frukosten är dagens bästa mål. Det kanske är en viss överdrift, för lunch och middag kan vara precis lika bra. Men det är något visst med frukost. Att få frossa i hembakat bröd med olika pålägg ena dagen. Att komma på nyttigare alternativ nästa dag. Det är nog just det där med att experimentera fram nya alternativ som gör frukosttillagningen så rolig. Att komma så långt bort från den slentrianmässiga mjölk-med-flingor-frullen som möjligt.
 
I morse festade jag till på en pudding gjord av chiafrön och sojamjölk. Just ordet pudding kanske inte klingar så himla fint, om man inte är väldigt engelskt lagt och direkt tänker på dessert. Men man ska inte döma ut denna pudding. Den är god, går att smaksätta på en massa sätt - och är dessutom otroligt nyttig. Jag har nämnt det förut: chiafrön är ett superfrö för din mage. Chiafröpuddingen måste förberedas kvällen innan för att fröna ska få tid på sig att dra åt sig mjölken. Detta passar ju utmärkt för den som väljer att snooza några gånger för mycket på morgonen och inte har tid över till att laga frukost. Problem solved! Det är bara att ta fram från kylen och toppa med valfria bär, eller vad annat man föredrar.
 
 
Chiafröpudding med smak av vanilj
3 msk chiafrön/psylliumfrön
1 dl sojamjölk
½ tsk vaniljpulver
Lite honung
Valfri topping
 
Blanda allt i ett glas. Täck med folie och sätt in i kylen. Rör om efter 15-20 minuter och låt sedan stå över natten. Toppa med ditt val av topping, exempelvis kokosflingor, hallon och granatäppelkärnor. Eller mosad banan och jordnötssmör.

Kommentarer
Postat av: P

Mums! Puss P

2013-11-07 @ 09:05:16
Postat av: paulina

ååh det där såg himla gott ut, måste jag testa nån gång!

Svar: Ja det tycker jag verkligen du ska göra! Går att smaksätta på massa olika sätt dessutom! :)
Louise Laurenius

2013-11-16 @ 22:34:38
URL: http://paulinabladh.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0