Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Zucchinispaghetti med tomatsås

En sak jag älskar med att laga mat, är att komma på nya versioner av klassiska rätter. Det är så lätt att falla in ett mönster och göra saker och ting på samma sätt, bara för att det alltid har varit så. Är det gott, så är det självklart inte så konstigt att man upprepar sig, men det tråkiga med det är att man aldrig får uppleva något nytt om man fastnar i rutinen.
 
Idag bestämde jag mig för att göra min egen version av den klassiska rätten spaghetti och köttfärssås. Skillnaden är att min version är helt gluten- och laktosfri, och dessutom vegetarisk. Så, så många likheter kanske det inte finns egentligen, men insprationen är helt klart hämtad från denna italienska paradrätt.
 
Sedan jag flyttade till Italien äter jag mer och mer vegetariskt när jag lagar mat hemma. Inte alls på grund av att jag inte äter kött. Inte heller på grund av något hälsoperspektiv. Utan helt enkelt för att det är så himla gott med frukt och grönsaker här nere. Och så finns det en massa vegetarisk inspiration att hämta från det italienska köket. Att det sedan är bra för både miljö och hälsa är ju bara ett plus!
 
 
Zucchinispaghetti med tomatsås (1 port)
1 zucchini
1 msk olivolja
½ gul lök
1 vitlöksklyfta
3-4 champinjoner
1 dl passerade tomter
1-2 msk vitt vin
1 ½ tsk majsmjöl
Salt&peppar
Timjan
 
1.
Börja med att hyvla zucchinin med en osthyvel (alternativt en potatisskalare eller en mandolin om ni besitter en sådan). Jag hyvlade från fyra håll, så att endast den inre kärnan av zucchinin till sist kvarstod. Lägg 6-7 stycken av de hyvlade bitarna ovanpå varandra och skär tunna strimlor. Gör likadant med resten. Lägg strimlorna i en skål och salta lite så att vattnet avdunstrar. 
 
2.
Låt en kastrull med vatten koka upp. Under tiden hackar du gul lök och vitlök och steker i olja i en stekpanna. Skär det som kvarstår av zucchinikärnan i kuber. Addera detta i stekpannan tillsammans med champinjoner som också är delade i bitar.
 
3.
När champinjonerna har avgett sitt vatten, häll på tomaterna och vinet. Låt koka upp. Tillsätt sedan majsmjölet för att få såsen något tjockare. Salta, peppra, och smaka av med timjan.
 
4.
När vattnet kokar, häll i rikligt med salt. Släng sedan ned zucchinispaghettin och låt den koka 1-2 minuter. Häll av i ett durkslag och lägg sedan zucchinispaghettin i tomatsåsen. Rör runt så att allt gojsar till sig. Servera i en djup tallrik och toppa med sesamfrön. 
 
Buon Appetito!

Kommentarer
Postat av: Julia

åh va gott det där måste jag testa :)

2013-11-20 @ 19:24:35
URL: http://takethetime.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0