Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Granola

Att göra sin hemmagjorda müsli eller granola är superenkelt, supersmidigt, och framförallt supergott. Det finns egentligen inga regler när det kommer till vad man ska blanda i, vilket gör att man inte behöver gå och köpa hem en massa ingredienser, utan istället bara ta vad som redan finns i skafferiet. Havregryn är i och för sig ett måste, annars blir det inte mycket som kan liknas vid müsli eller granola.
 
Skillnaden mellan müsli och granola är att, medan müslin bara är blandad, eller torrostad, så är granolan rostad i ugn med honung, olja och vatten. Det gör granolan lite mindre nyttig, men enligt mig betydligt godare. Ni bestämmer själv efter tycke och smak, men vill ni göra som jag så kommer receptet nedan.
 
Hemligheten i min granola är att jag blandar i mortlade kardemummakärnor i grynblandningen. Det ger en fantastiskt doft när granolan rostas, och en lika fantastisk smak när granolan toppar yoghurten på morgonen. 
 
 
Granola
4 dl havregryn
1 dl hasselnötter (utan skal)
1 dl naturella cashewnötter
½ dl osaltade pumpakärnor
½ dl pistagenötter
1 tsk malda kardemummakärnor
 
¾ dl vatten
½ dl flytande honung
½ dl solrosolja
 
½ dl kokosflingor
½ dl torkade blåbär
1 dl torkad ananas
 
1.
Sätt ugnen på 175 grader.

2.
Blanda havregryn, hasselnötter, cashewnötter, pumpakärnor, pistagenötter och kardemumma i en bunke.

3.
I en mindre skål, blanda vatten, olja och honung och häll sedan över grynblandningen. Rör om.

4.
Sprid ut blandningen på en plåt täckt med bakplåtspapper. Torka i ugnen cirka 30 minuter, glöm inte att röra om med jämna mellanrum.

5.
Ta ut och låt svalna. Blanda sedan i resterande ingredienser och häll i tätslutande burk. Färdigt.

Kommentarer
Postat av: Tina

Åh, det där måste jag testa! Ser supergott ut!

2013-11-01 @ 20:00:08
URL: http://timonhome.blogg.se
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Så gott det ser ut! Jag har aldrig gjort egen, men det måste jag ju nästan göra :)

2013-11-03 @ 16:46:36
URL: http://bakasockerfritt.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0