Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Konsten att pochera ett ägg

Om Paradiset hade varit ett ägg, så hade det varit pocherat. Ett perfekt pocherat ägg kan förgylla vilken måltid som helst. Jag har en favoritmåltid när det kommer till just pocherade ägg, och den tänkte jag bjuda mina föräldrar på imorgon när de kommer ner och hälsar på mig i Milano. Så ni får vänta tills imorgon med ytterligare detaljer kring den.

Men jag har tjuvstartat redan ikväll. Jag kom hem från ett pass på gymmet och behövde fylla på med protein, och då fungerar ägg utmärkt. Så jag gjorde slag i saken och pocherade mig ett ägg som jag toppade min avokadomacka med. Ibland krävs det så lite för att bli tillfredsställd. Ett knäckebröd. En avokado. Ett ägg. Och lite salt, peppar och citroncest.

Att pochera ett ägg kan låta superkrångligt om man aldrig har gjort det förut. Men så behöver det inte alls vara. Ett perfekt pochert ägg har en rinnig gula, en fast yta, och ingen rå äggvita kvar. Jag har sammanställt några tips nedan, som gör att ni kommer att lyckas varje gång.

 
 
Konsten att pochera ett ägg
 
1. 
Se till att ditt ägg är så färskt som möjligt. Har du möjlighet, så köp ägg direkt från en bonde, eller på en marknad så du slipper alla mellanhänder.
 
2.
När du pocherar ditt ägg, se till att det är rumstempererat. Ta det inte direkt från kylen.
 
3.
Använd hellre en för stor gryta, än en för liten till ditt kokande vatten. Ha rikligt med vatten.
 
4.
Många förespråkar några droppar vinäger i vattnet, men jag använder alltid endast salt.
 
5.
Innan du släpper ner ägget i det kokande vattnet, knäck det i en mindre skål, det gör hela processen smidigare.
 
6.
Veva runt i det kokande vattnet med en slev och skapa en virvel. Släpp sedan ner ägget åt samma håll som virveln. Virveln gör att ägget inte sjunker till bottnen direkt och hjälper vitan att sluta sig kring äggulan.
 
7.
Direkt när du släppt ner ägget, sätt klockan på 3 minuter. Tre minuter. Inte mer, inte mindre!
 
8.
När kockan ringer. Ta upp ägget med hålslev och lägg direkt i isbad/kallt vatten.

Kommentarer
Postat av: Erica AKA Tomtens Dotter

Tack för tipsen! Har provat några gånger, men alltid misslyckats. Men det är väl det där med färska ägg antar jag?

2013-11-21 @ 12:56:55
URL: http://tomtensdotter.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0