Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Morotssoppa med ingefära och kantareller

Ikväll ska det lagas soppa i mitt kök. Och inte vilken soppa som helst, utan Cecilias morotssoppa med ingefära. Det är på riktigt den godaste soppa som existerar på denna jord. Ingefäran knäcker verkligen, och balanserar de söta morötterna helt perfekt. Sist jag gjorde soppan hade jag en massa kantareller liggandes, så de fick då fungera som topping. Vad det blir ikväll återstår att se när jag kommer hem till kylen. Det kanske inte blir någon topping alls - och helt ärligt behövs det inte, för denna soppa fungerar utmärkt som fullbordad måltid precis som den är.


Morotssoppa med ingefära och kantareller (2 port)

6 morötter

1 gul lök

2 grönsaksbuljongtärningar

5-6 dl vatten

1 dl vispgrädde

Färsk ingefära (en bit på ca 4 cm)

1 citron (cest + saft)

Salt&peppar

En nypa (farin)socker

Kantareller

Olivolja/Smör att steka i

Basilika


1. 

Börja med att steka kantarellerna i smör eller olja i en gryta. Stek tills vattnet i svampen är borta och krydda sedan med salt och peppar. Ställ åt sidan.

2.
I samma gryta steker du sedan en grovhackad lök och morötterna som du skivat i ca 5 mm tjocka skivor. När löken blivit mjuk häller ni på vatten och grönsaksbuljong. Låt koka upp och sjud sedan tills morötterna har blivit mjuka, men fortfarande har en liten kärna i sig.

3.
Under tiden som morötterna kokar, kokar ni upp grädde med hackad ingefära, citroncest och citronsaft i en mindre kastrull.

4.
När morötterna är klara, skopa bort en del av vattnet om ni vill ha en tjockare soppa, låt annars allt vara kvar (jag tog bort ca 2 dl). Ta sedan fram stavmixern och mixa soppan så slät som du vill ha den (själv tycker jag om när det är lite bitar av morötter kvar).

5.
Blanda i ingefärsgrädden och mixa lite till. Låt koka upp, smaka sedan av med salt, peppar och en nypa farinsocker (uteslut inte sockret, det krävs bara väldigt lite för att förhöja smaken).

6.
Servera med kantarellerna och basilika.

Buon appetito!


Kommentarer
Postat av: Christine&Paris

Åh vad roligt med en matblogg! Vad fin den var dessutom. Den lägger jag bland favoriter genast :)

Svar: Åh, vad glad jag blir! Du är så välkommen så! :)
Louise Laurenius

2013-10-28 @ 22:18:15
URL: http://christineiparis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0