Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Spenat- och getostpaj med valnötter

Ibland får jag för mig att laga saker jag aldrig normalt lagar. Sedan kan det lätt bli att jag fortsätter laga denna rätt om och om igen för att jag inser att den är så himla god. Jag är helt klart en periodare i vissa fall. Paj är en sådan sak som jag väldigt sällan gör. Fråga mig inte varför, för det är ju så himla gott. Det bästa med paj är att den kan varieras i oändlighet. Oändlighet! Det är bara fantasin som sätter stopp. Det sämsta med paj, är i mitt fall att vara singel och inte ha en frys, för det innebär att jag kommer få äta paj morgon middag kväll ungefär hela helgen. Det går liksom inte att göra en halv paj - en springform är ju en springform till storleken så att säga. Nåväl, vilken tur att jag lyckades så bra med dagens paj så att jag glädeligen äter den alla kommande måltider. Receptet hittar ni nedan. Buon appetito!
 
 
Spenat- och getostpaj med valnötter
3 dl mjöl
100 g smör
1,5 msk kallt vatten
1 stor gul lök
1 vitlöksklyfta
200 g färsk spenat
140 g getost
En näve valnötter
2 ägg
1 dl mjölk
Riven parmesan
Salt, peppar, muskotnöt
Olja och smör att steka i
 
1.
Börja med att göra pajskalet. Knip ihop smör med mjöl, späd sedan med vatten och knåda ihop till en deg. Tryck ut degen i en springform/pajform och ställ in i kylen för att vila 30 minuter (alternativt frysen i 10 minuter)

2.

Skiva löken och stek den mjuk i smör tillsammans med finhackad vitlök. Lägg åt sidan.

3.

Stek spenaten mjuk i olja och krydda med salt och muskotnöt. 200 gram spenat tar mycket plats i pannan till en början, men försvinner nästan när den är färdigstekt. Jag fick steka i två omgångar. (Här i Italien kan vi köpa superstora påsar med färsk spenat, långt ifrån Sveriges påsar med 70 gram babyspenat till skyhögt pris. Om ni inte kan hitta färsk, ta då fryst, men tänk på att det innehåller mycket mer vatten).

4.

Ta ut pajskalet, nagga bottnen, och förgrädda i 10 minuter i ugn på 225 grader.

5.

Ta ut från ugn och lägg i lök, spanat och grovhackade valnötter. 

6.

Blanda ut äggen med mjölken samt hälften av getosten. Min getost var mycket krämigare än den som normalt finns i Sverige därför behövde jag inte så mycket vätska. Räkna annars ca 1 dl vätska per ägg (så ni kanske behöver lite mer än jag).

7.

Häll äggstanningen över pajen. Toppa med resten av getosten och så mycket parmesan som du tycker krävs. Dra några varv med salt- och papparkvarnen innan du skjutsar in pajen i ugnen.

8.

Grädda ca 35 minuter i ugn på 200 grader. Ecco, la torta salata è pronta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0