Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Hemmagjord pappardelle med krämig porcinisås

Igår berättade jag om när jag gjorde hemmagjord pappardelle. Om det kan ni läsa här. Men det var inte riktigt hela historian. För all pasta kräver ju sin sås. Och därför kommer nu hela receptet på den pastarätt som igår förgyllde min lunch (och kommer göra så även idag: heja matlådor!). Såsen går väldigt snabbt att göra, men kräver lite förberedelser. Minst två timmar innan du ska laga till såsen måste du lägga torkad porcini i blöt så att de hinner svälla. Och minst en halvtimme i förväg måste du även lägga cashewnötter i blöt. Men när det är gjort är det bara att sätta igång. 
 
Anledningen till att jag igår använde cashewnötter i såsen är för att jag ville ha en krämig sås till min pappardelle, men det enda jag hade hemma som kunde ge såsen en krämighet var två matskedar crème fraîche. Det dög ju inte. Så min briljanta lösning var att mixa blötlagda cashewnötter till en röra och blanda denna med crème fraîschen. Det blev inte bara krämigt, utan också riktigt gott. Nödlösningar kan ibland bli väldigt bra.
 
Porcini, för övrigt. Vilken höjdarsvamp det är!
 
 
Hemmagjord pappardelle med krämig porcinisås
(2 port)
2 portioner pappardelle
1 dl torkad porcini
5-6 soltorkade tomater i olja
1 dl osaltade cashewnötter
2 msk crème fraîche
1 vitlöksklyfta
Paprikapulver
Fänkålsfrön
Salt&peppar
Olivolja till stekning
Parmesanost
 
1.
Lägg porcinisvampen och cashewnötterna i blöt minst två timmar, respektive en halvtimme, i förväg.
 
2.
Sila bort vattnet från porcinin, men spara vattnet i en annan skål. Finhacka vitlöken. Grovhacka porcinin och de soltorkade tomaterna. Häll bort vattnet från cashewnötterna och mixa till en kräm. Blanda ner crème fraîchen. Krydda med salt, peppar och paprikapulver.
 
3.
Koka upp pastavatten i en stor kastrull.
 
4.
Stek vitlök, porcini och tomater i olivolja. Tillsätt cashewröran och några matskedar av porcinivattnet. Smaksätt med fänkålsfrån och ytterligare salt, peppar och paprikapulver om det behövs.
 
5.
Koka pastan. Häll av vattnet men spara några matskedar av pastavattnet att blanda ner i såsen (detta hjälper såsen att binda sig runt pastan). Häll ner pastan i såsen och blanda om. Servera med flagad parmesan på toppen!
 
Buon appetito!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0