Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Mango- och avokadosalsa med stekt torsk

Häromdagen strosade jag på två av de mer populära gatorna här i Milano: Corso Como som sedermera går över till att bli Corso Garibaldi. Båda dessa gator är fyllda med butiker, restauranger, caféer, klubbar, barer - och således också fyllda med massa folk. Lite turistigt måhända, men på soliga dagar är det kul att sätta sig på ett av de många uteserveringarna och spana på folk. Det finns en frukt- och grönsakshandlare på Corso Garibaldi och han har en så himla inbjudande affär. Varorna glittrar i solen och alla frukter är sådär perfekt mogna. Jag har inte handlat av honom förrut, men i lördags kunde jag inte hålla fingrarna borta. Jag plockade därför på mig två avokado, en mango och ett granatäpple. Vet ni vad jag betalade? 14 Euro! Jag fick en chock. Frukt och grönsaker som brukar vara så billigt här. Jag gick minst sagt i turistfällan.
 
Nåväl. Nu blev det som det blev, och det gäller att göra det bästa av situationen. Eftersom både avokadon och mangon var sådär perfekt mogna så valde jag att göra en salsa av dem för att ta vara på alla smaker. Det blev en riktigt god salsa, och för att ackompanjera den stekte jag en torskfilé i smör och olja. Vilken smaskig lördagsmiddag!
 
 
Mango- och avokadosalsa med stekt torsk
(1 port)
½ avokado
½ dl tärnad mango
½ dl granatäppelkärnor
½ näve färsk mynta
1 msk gräslök
1 msk olivolja
1 tsk flytande honung
Några droppar Tabasco
Salt&peppar
 
1 torskfilé
Salt, peppar, paprikapulver
Smör och olja till stekning
 
Valnötter till servering
 
1.
Tärna avokado och mango fint. Finhacka mynta och gräslök. Blanda alla salsaingredienser i en skål och låt stå i kylen och dra medan du steker fisken.
 
2.
Krydda fisken med valfria kryddor. Stek på medelvärme i smör och olja. Ös fisken under tiden du steker den.
 
3.
Lägg salsan på botten av en tallrik, lägg på fisken och toppa med lite av smöret (som du stekt fisken i) samt granatäppelkärnor och krossade valnötter.

Kommentarer
Postat av: GoForFit

Mums! :)

2014-04-28 @ 13:12:09
URL: http://goforfit.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0