Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Omelettwrap

Förra veckan när jag var och tränade med Mattia frågade han om jag åt tillräckligt med protein om kvällarna. Några dagar senare när jag hängde med Fabrizio i gymmet undrade han om jag åt ägg varje dag. Och i helgen när Christian och Anna var på besök så diskuterade vi hur det bästa proteinet faktiskt går att finna i ägg. Det kändes som ett tecken – så mycket snack om ägg och protein under en och samma vecka måste betyda en sak: dags att öka äggkonsumtionen.


Jag tror alla har rätt i vad de säger, sedan jag flyttade till Italien för snart två år sedan har min köttkonsumtion minskat betydligt i samband med att mitt grönsaksintag (som i och för sig alltid varit högt) har ökat. Det beror inte på att jag tar avstånd från kött – jag älskar kött – det beror istället på att frukt och grönt är så himla gott här. Tomaterna smakar mer. Jordgubbarna är billigare. Och linserna används på löpande band. Men det medför kanske att jag inte får i mig allt det protein jag behöver.


Trots att jag äter ärter, bönor och linser vilka alla innehåller bra med protein, så kanske jag missar en del av de aminosyror som behövs för att kroppen – musklerna – ska återhämta sig. Allt protein består av 20 aminosyror, av vilka kroppen kan producera 12 stycken själv. De resterande 8 måste vi få i oss via maten vi äter. Ägg innehåller just dessa 8 aminosyror i en perfekt blandning, vilket gör att vi kan ta åt oss allt protein i ägg – både det i vitan och det i gulan!


Förstår ni nu hur bra ägg är?


Och ännu bättre blir det eftersom man kan variera ägg i en oändlighet.
O ä n d l i g h e t.


Här kommer ett alternativ. En version på wraps. Omelettwraps. Lätt att svänga ihop och även wrapsen kan varieras i oändlighet, bara fyll dem med vad du själv tycker är gott!

 
Omelettwrap
2 ägg
1 msk mjölk/mandelmjölk/sojamjölk
½ tsk fiberhusk
1 krm salt
Kokosolja till stekning
 
Fyllning:
½ avokado
½ dl kokta ärter
Kallrökt lax
Sallad
Citronsaft
Salt/peppar/paprikapulver/tabasco
 
1.
Vispa ihop ägg, mjölk, fiberhusk och salt. Stek smeten i kokosolja över medelvärme. Vänd när smeten stelnat, efter cirka 2 minuter. Stek 1 minut på andra sidan.
 
2.
Mosa avokadon och blanda med ärter. Smaksätt med citronsaft, krydda med valfria kryddor.
 
3.
Montera din wrap: Lägg sallad i mitten av omeletten. Toppa med en skiva kallrökt lax och avokadoröran. Rulla till en rulle, och dela den snett på mitten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0