Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Sötpotatisbiffar med krispigt sesamtäcke

Jag vet inte hur många gånger jag har uttryckt min kärlek för sötpotatis i denna blogg, så jag tänker strunta i att jag göra det denna gång och ge er receptet direkt. Här kommer ett par riktigt goda sötpotatisbiffar serverade med smaskig hummus gjord på kikärtor och tahini. Jag brukar inte ha tahini i mina kikärtosröror, mest för att jag är för ivrig när jag väl mixat mina kikärtor, och gärna äter upp dem på en och samma gång, precis som de är. Men om man vill imponera och göra hummus som liknar den de serverar i mellanöstern där röran har sitt ursprung rekommenderar jag att tillsätta tahini - det ger absolut en extra svisch till smakupplevelsen. 
 
Mina sötpotatisbiffar är för övrigt täckta med ett sesamtäcke som ger extra krisp och textur till rätten. Viktigt tycker jag, eftersom det annars hade varit som att äta två röror - en stekt sötpotatisröra och en kall kikärtsröra. Nu blev det i alla fall lite skillnad (men skulle ni vilja skulle ni absolut kunna göra biffar också av hummusen). Sluttjatat, över till receptet.
 
 
Kikärtsbiffar med krispigt sesamtäcke
(2 port)

400-500 gram sötpotatis

¾ dl havgregryn

1 msk hackad gräslök

1 tsk fiberhusk

½ tsk honung

Paprikapulver

Ingefära

Kryddsalt

Salt&peppar

1 ägg

Sesamfrön

Olivolja till stekning

1.

Skala och dela sötpotatisen i mindre bitar. Koka den mjuk i en kastrull, det tar cirka 10 minuter. Häll av vattnet och mixa sötpotatisen till en puré med en stavmixer. Låt svalna något.

2.

Hacka gräslöken fint. Blanda ner denna tillsammans med havregryn, fiberhusk, honung samt alla kryddor i sötpotatispurén. Rör om väl.

3.

Vispa upp ett ägg i en tallrik. Häll sesamfrön i en annan tallrik. Forma biffar av sötpotatissmeten – det blir cirka 5-6 stycken. Vänd biffarna först i ägget, sedan i sesamfröna. Stek sedan i olivolja i en stekpanna över medelvärme. Vänd biffarna när sesamfröna blivit krispiga, men biffarna fortfarande är någorlunda mjuka inuti. 

Hummus med tahini

1 burk kokta kikärtor

1 msk tahini

1 näve färsk persilja

1 vitlöksklyfta

½ msk pressad citronsaft

1 tsk honung

Salt&peppar

 

1.

Mixa kikärtorna till ett mos. Grovhacka persiljan och finhacka vitlöken. Häll ner i kikärtsmoset tillsammans med övriga ingredienser. Mixa igen. Smaka av med salt och peppar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0