Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Citronstekta kronärtskockor och ugnsbakad Tomino

Något av det bästa jag vet att göra på lördagarna här i Milano är att gå till morgonmarknaden vid Parco Baravalle och botanisera bland frukt, grönsaker, ost och charkuterier. Just bland alla försäljare som brinner för sina varor, och bland alla matmammor som inhandlar råvaror till helgens familjemiddagar, just där är det så tydligt att jag befinner mig i Italien. Landet som brinner för maten. Kunder ropar ut sina beställningar, försäljare svarar med sina priser och kastar sedan apelsiner och zucchini mellan varandra för att snabba på processen. Man hinner knappt lägga in en beställning innan man bemöts av ett poi? Vad mer? Jag tycker om att besöka marknaden oavsett om jag ska köpa något eller inte. Det är ett skådespel, och en påminnelse om varför jag älskar detta land. 
 
Det brukar oftast sluta med något inköp för min del, oavsett om jag har planerat det eller inte. Det går liksom inte att låta bli. Något jag gärna inskaffar mig är färska kronärtskockor. Det är något av det godaste jag vet, och denna kärlek har växt fram sedan jag flyttade till Milano, innan dess åt jag kronärtskockor väldigt sällan.
 
 
Den enklaste du kan göra med kronärtskockor - vilket enligt mig också är det godaste - är att steka dem i olivolja tillsammans med rivet citroncest och salt. Sedan toppar du bra hela altet med parmesanflingor och persilja. Just citron, salt, parmesan och persilja är kronärtskockans bästa vänner. Vill man kan man också pochera ett ägg och äta till. Det är magi
 

Idag på marknaden köpte jag också med mig två små Tomino-ostar. De kan liknas vid Brie-ostar i portionsstorlek, och de ska ätas varma. Antingen steker man dem i en stekpanna utan något till och låter dem sedan ackompanjera den rätt du valt för dagen. Eller så gör man som jag och pimpar till den innan man låter den gå klart i ugnen. Jag toppade min Tomino med honung, salt&peppar, samt hackade hasselnötter och pistagenötter innan jag satte in den i ugnen (180 grader) i cirka 15 minuter. Jag förmodar att ni kan tänka er hur underbart rinnigt ostens innanmäte blir av denna behandling? Inte? Okej, då kommer bildbeviset här. 
 
 
Det är svårt att framföra den lycka jag upplever när jag får äta en sådan här måltid. Världens enklaste, bara stekta kronärtskockor och en ost som blir klar av sig själv i ugnen. Men det är just det som är grejen. Matlagning behöver inte vara svårt och trixigt. Lägger man bara ner till tid på att hitta de rätta ingredienserna och råvarorna, så kan alla få njuta. Oavsett kökskunskaper. Jag tror den största svårigheten för många är att komma bort från tänket att varje måltid måste bestå av kött-potatis-och-sås. Har man den inställningen får man inte uppleva mycket variation i livet. Vad tråkigt det måste vara...
 

Kommentarer
Postat av: Louise

Jag älskar din matblogg Louise! Jag är en person som verkligen njuter av mat, men desto mindre att laga den, men du inspirerar verkligen och får mig att vilja testa en massa saker!

Svar: Louise, vad glad jag blir av din kommentar! Det är precis det som är mitt mål, att inspirera fler till att laga mat! Heja! :))
Louise Laurenius

2014-02-23 @ 21:43:27
URL: http://thoughtsofagirl.blogg.se
Postat av: Pernilla

Men herregud sååååå gott det där lät och såg ut!!!! Min absolut största hangup är smält ost... Och jag är ingen köttälskare så skulle det här finnas på menys skulle jag välja det alla dagar :-)

Svar: Haha, du låter precis som jag. Jag älskar verkligen ost, och äter riktigt mycket vegetariskt. Du får titta in här igen, så kanske jag kan tipsa om fler rätter! :)
Louise Laurenius

2014-02-24 @ 22:21:35
URL: http://nybergsmat.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0