Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Raw bovetegröt

Inget kan få mig att hoppa upp ur sängen så snabbt som när jag vet att en ny spännande frukost väntar på mig. Eftar att i många bloggar sett bovete förkomma i diverse frukostrecept, insåg jag att det var hög tid också för mig att ge det ett försök. Bovete finns både i gryn-form och i mjöl-form, och för att göra gröt använder man det förstnämnda. Man kan antingen koka grynen precis som man gör med vanlig havregrynsgröt (men det tar längre tid), eller så gör man en rå version, vilket jag gjorde. Då måste man blötlägga grynen över natten för att få dem mjuka och goda, sedan mixar man dem helt enkelt med valfria smaksättare. Det kan vara allt från banan eller kokosmjölk för en tjockare variant. Eller mandelmjölk. Eller bara valfria kryddor som till exempel kanel, kardemumma och vaniljpulver. Ni ser. Oändliga möjligheter. Bovete är dessutom glutenfritt och har en massa positiva hälsoeffekter, så det är bara att sticka iväg till affären pasta pronto och köpa hem en påse!
 
 
Raw bovetegröt (1 port)
1½ dl bovetegryn
1 liten banan
1 krm kardemumma
1 tsk vaniljsocker
1 msk psylliumfrön
1 msk jordnötssmör
3 jordgubbar
4-6 sötmandlar
Flytande honung
 
1.
Lägg bovetegrynen i blöt i vatten över natten (eller minst 4 timmar). Häll av vattnet genom en sil och skölj bovetet så att det blir riktigt rent.
 
2.
Mixa med banan, kardemumma, vaniljsocker och psylliumfrön till en grötig massa.
 
3.
Toppa med jordnötssmör, skivade jordgubbar och hackad mandel. Toppa med lite flytande honung.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0