Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Couscous med Porcinisvamp

Svamparnas svamp i Italien är inte kantareller, utan Porcini, det vill säga Karljohansvamp. När de är i säsong säljs de på marknader för över 20 euro kilot. När de inte är i säsong, är de betydligt svårare att finna, men det är då det är så bra att det finns torkad svamp. Jag vet inte hur frekvent man använder torkad svamp i matlagning i Sverige, men här nere är det väldigt vanligt.
 
I julas fick alla anställda på företaget där jag arbetar en stor delikatesskorg fylld med diverse italienska specialiteter. Jag gör mitt bästa för att använda allt gott i korgen, och det är verkligen ingen uppoffring det vill jag lova. Chokladen gick åt snabbt. Oliverna och de soltorkade tomaterna likaså. Och idag var det dags att använda påsen med torkad svamp, däribland Porcini, till min lunch.
 
 
Torkad svamp behöver blötläggas i ljummet vatten i några timmar innan de ska tillagas. Det är det enda som behöver lite framförhållning när det kommer till mitt recept nedan, i övrigt går allt supersnabbt. Säg för bövelen till att inte slänga ut vattnet som svampen legat i bara. Det är fyllt med goda smaker som svampen avgett och kan användas till smaksättning i exempelvis en pastasås. Jag valde att koka min couscous i mitt svampvatten, och det blev så gott att jag satt och åh-ade och oh-ade för mig själv mellan varje tugga.
 
 
Couscous med Porcinisvamp (1 portion)
1 dl couscous
50 gram torkad Porcini
1 skiva aubergine
1 msk solroskärnor
1 näve ruccola
1 msk färskriven parmesan
Salt/peppar/olivolja
 
1.
Blötlägg svampen i cirka 2 dl vatten i minst 2 timmar.
 
2.
Mät upp 1 dl av svampvattnet och häll över i en liten kastrull. Häll i lite olja och salt. Låt koka upp. Ta bort från värmen och tillsätt couscousen. Rör om med gaffel, sätt på ett lock, och låt det stå i fem minuter.
 
3.
Krama ur vattnet ur svampen och grovhacka den sedan. Skär en skiva aubergine i kuber. Stek svamp och aubergine i rikligt med olivolja (auberginen drar åt sig en hel del)
 
4.
Lufta couscousen med en gaffel. Rör ner solroskärnorna, svampblandningen och ruccola. Toppa med parmesan och olja/salt/peppar efter smak. 
 
Säg Hallelujah!

Kommentarer
Postat av: VERONICA

Hallelujah! Ser ju gudomligt ut! :) Kramar

Svar: Ja, du får testa själv, det var verkligen supergott! :)
Louise Laurenius

2014-01-26 @ 08:26:50
URL: http://vveronicas.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0