Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Ricottafritters med ärtpuré

Nätet är fullt av bananpankakor, kesoplättar och proteinpannkakor. De går liksom inte att undkomma. Varje gång när jag är ute på jakt efter inspiration så flimmrar de förbi: de uppdaterade pannkaksrecepten. Det är ingen tvekan om att världen vill ha sina pannkakor. Och jag är inte den som är den, men ska jag vara ärlig så tycker jag att de godaste pannkakorna är min mammas vanliga, hederliga, svenska pannkakor. Inrullade med keso och sylt, och en apelsin- och morotssallad bredvid. Det var så jag blev serverad pannkakor när jag växte upp.

Idag bjuder jag på en ny version av pannkakor, vilka egentligen inte alls är pannkakor, utan fritters. Till formen påminner de dock av amerikanska pannkakor, och det var utifrån sådana jag hämtade inspiration. Fritters innehåller mindre mjöl, och ingen mjölk alls, istället blir smeten tjockare av ricotta och parmesan. Man kan krydda lite som man vill. Jag gjorde en salt middagsversion, men med lite modifikation kan man lätt göra dessa till en sötare frukost, efterrätt eller mellanmål. Jag ska testa det också, och återkommer med resultatet.

 
Ricottafritters med ärtpuré (1 portion)
125 g ricotta
1 ägg
2 msk parmesan
½ citron
1 msk mjöl
Muskotnöt
Salt&peppar
 
1 ½ dl ärter
1 ½ tsk pepparrotsvisp
½ citron
Salt&peppar
 
1.
Blanda ut ägget i ricottan. Riv parmesan och blanda i. Cesta en halv citron och släng i cestet i smeten. Blanda i mjöl. Riv muskotnöt (cirka 1 krm) och salta och peppra efter smak. Låt stå och svälla ett litet tag.
 
2.
Värm olivolja i en stekpanna. Stek fritters på medelhög värme (det blir tre stycken av detta recept - stora ungefär som amerikanska pannkakor). Rör inte smeten när du har lagt den i pannan, utan låt de stelna först för att undvika att det blir en himla röra av allt. Vänd. Stek klart. Volià!
 
3.
Mixa ärterna (jag använde ärter på konserv, men att tina frysta går också bra), med pepparrotsvisp samt cest och saft från en halv citron. Salta och peppra. Voilà igen.
 
4.
Stapla dina fritters på en salladsbäddad tallrik och lägg ärtpurén emellan varje fritter. Toppa med balsamicocrème.
 
Förresten. För fler matbloggar kan ni spana in den här sidan: matbloggar.net

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0