Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Smørrebrød och framtidsplaner!

I somras när jag var och hälsade på en fin vän i Köpenhamn tog vi seden dit man kommer och åt danska smørrebrød på Torvehallarna i Nørreport. Torvehallarna är två saluhallar fyllda till bredden med en massa god mat, så har ni vägarna förbi Danmarks huvudstad tycker jag verkligen ni ska göra ett stopp där. När vi som bäst satt på varsin barstol och smaskade i oss våra rostbiff- och spättasmørrebrød kom vi på den ultimata idén för min framtid: jag borde öppna en italienskinspirerad smørrebrødsrestaurang. Det är en ideal idé för mig och ju mer jag tänker på det, desto mer känner jag för att bara ge upp mitt jobb och sätta planerna i verket. Jag menar 1) Smørrebrød är fantastiskt gott, 2) Det är danskt vilket innebär att jag kan bejaka den danska sidan av mig - som skåning blir jag ju mer eller mindre betraktad som halvdansk så fort jag kliver över Hallandsåsen, 3) Det finns så många goda italienska charkuterier och ostar och grönsaker och pastejer, och att ingen kommit på att nischa sina smørrebrød åt det hållet är för mig ofattbart. Jag tror det är meningen att jag ska göra det!
 
Som tur är kan jag hitta gott danskt rågbröd i den biologiska affären runt hörnet från min lägenhet här i Milano så jag kan redan nu börja öva och trixa och komma på nya smaksättningar. En väldigt anjenäm research att göra om jag ska vara ärlig. Idag var jag supertrött efter ett tungt pass på gymmet så jag slängde snabbt ihop dessa när jag kom hem. Inget revultionerande, men likväl fantastiskt smarrigt.
 
 
Smørrebrød med ost, ruccola och granatäpple
1 skiva rågbröd
½ msk smör
2 skivor präst ost
Ruccola
Färska granatäppelkärnor
 
1.
Smack, smack, smack. Ni vet hur man gör en macka!
 
Smørrebrød med parmesangratinerad fänkål
1 skiva rågbröd
½ msk smör
Ruccola
¼ fänkål
½ msk smör
2 msk riven parmesan
Färsk basilika
 
1.
Gratinera fänkålen: Skiva fänkålen i ½ centimeter tjocka skivor. Stek den i smör i en stekpanna, lägg sedan över i ugnsfast form och strö över parmesanen. Gratinera på 200 grader tills parmesanen smält.
 
2.
Japp, sedan är det bara att göra den där mackan igen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0