Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Bananglass

Jag har haft besök i hela fem dagar (vilken lyx!), och så mycket mat har därför inte lagats - däremot har vi ätit väldans massa god mat på olika ställen i Milano och i Cinque Terre där vi spenderade två lata dagar i solen. Jag tror jag har ökat mitt pasta-intag med 300 procent de senaste dagarna. Det är väldigt märkligt egentligen, hur jag kan bo i pasta-landet nummer ett, och ändå mer eller mindre aldrig äta denna vara. Det samma gäller pizza. Otroligt sällan. Jag behöver helt enkelt besök för att inse vad jag går miste om - för oj vad mycket god pasta det finns! 
 
Nu var det dock inte pasta jag skulle skriva om. Det var bananglass som skulle få äran att fylla detta inlägg. Bananglass är min favorit när det kommer till frukost. Det är helt fantastiskt gott, och väldigt svalkande så här mitt i sommaren. Av någon anledning har jag aldrig skrivit om det på Citroncest - jag tror det mest beror på att det är så otroligt simpelt att jag tänkt att det inte behövs någon förklaring. Men så bjöd jag Nora på denna bananglass när hon nu var och hälsade på, och hon mer eller mindre tvingade mig att publicera ett inlägg om det. Eftersom Nora är en av mina mest flitiga läsare, är hennes ord min lag. Så här kommer det. Receptet på världens bästa frulle.
 
 
Bananglass
(1 port)
1-2 bananer
 
1.
Skala bananen och skär den i skivor. Lägg i frysen över natten. På morgonen tar ni er stavmixer/blender/matberedare och mixar den frysta bananen till en glassliknande konsistens. Klart.
 
Hur enkelt?
 
Jag brukar pimpa min glass på olika sätt. Mina två favoritsmaksättningar är att mixa med lite stött kardemumma, eller att veva ner en tesked jordnötssmör. Lakritspulver funkar också. Likaså kanel. Och så glöm inte att toppa allt med massa goda bär, nötter eller kanske till och med hemmagjord granola.

Kommentarer
Postat av: Mia

Din gäst spred order om denna fantastiska rätt. Testade den i går på en familj som annars avskyr övermogna bananer och det blev succé, samt många förslag på vad man kan blanda med utöver jordnötssmör. Har du fler tips?
Mille grazie!

Svar: Hej Mia! Nora berättade att hon har spridit ordet om Citroncest och om bananglassen, hon är en bra marknadsförare! :) Vad roligt att familjen tyckte om glassen - den är verkligen en höjdare. Vad kom ni fram till för förslag på smaksättningar? Jag rekommenderar er att testa malen kardemumma - det är min favorit. Eller varför inte pepparkakskryddor? Ni kan också blanda ner fryst frukt, t.ex. hallon, jordgubbar eller blåbär för att ändra smaken. Kokosmjölk är också ett alternativ för en krämigare smak. Nutella eller kakao förvandar glassen till chokladklass. Eller små chocolate chips för extra crunch. Det finns oändliga möjligheter! :)
Louise Laurenius

2014-08-08 @ 08:32:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0