Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Matkonst på riktigt

Det var länge sedan jag gjorde ett inlägg här som är matrelaterat - men som inte är ett recept. Så idag när jag snubblade över de här fotografierna kände jag att det var dags. För hur fina är inte de här kartorna över några av våra mest matorienterade länder?
 
Jag älskar det här konceptet med att göra matkartor och på så vis ta vara på den främsta anledningen, i alla fall i min mening, att resa och upptäcka världen. För mig är maten alltid det viktigaste när jag reser. Det är genom maten som jag lär mig om ett lands kultur. När jag kommer till en ny plats är det första jag gör att leta upp en matvarubutik och gå igenom alla gångar, hyllor och frysar för att lära mig vad och hur man äter. Ett land kan ha den finaste stranden, eller den vackraste bergstoppen, eller den mest intensiva storstaden, men utan matkulturen betyder det ingenting. För hur mycket bättre blir inte en sandstrand med en solmogen, nyskivad mango i din hand? Hur mycket mer behaglig blir inte en snöklädd bergstopp med en rykande het soppa framför dig? Hur mycket mer laddad blir inte en storstad när du äter på innekrogen nummer 1 just då? Mat är den extra kryddan i resandet. Bokstavligen talat.
 
Fotografierna är tagna av Henry Hargreaves och stylade av Caitlin Levin. Det finns fler foton, och de hittar ni här. Gå in och njut av riktig konst.
 
Tomaternas land: Italien
 
Kryddornas land: Indien 
 
Ostens land: Frankrike

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0