Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Spenat- och Bovetepannkakor

Alltså. Det här med att Citroncest inte uppdaterats sedan jag bjöd kollegorna på Midsommartårta för två veckor sedan. Det finns inga ursäkter. Däremot finns det en förklaring. Jag har varit borta från köket i Milano den senaste tiden. Varit hemma i Sverige och blivit bortskämd med mat lagad av mamma. Varit på Sicilien och blivit bortskämd med mat lagad i restauranger. Så nu vet ni. 
 
Innan jag åkte på semester hann jag dock med att laga till dessa gröna spenat- och bovetepankakor. De var himmelskt goda, och jag gjorde tillräckligt för att ha till lunch och middag i dagarna två. Jag fyllde mina pannkakor med ännu mer spenat, samt en röra gjort på ärtor, tahini, pepparot och citron. Innan jag vek pannkakorna dubbla toppade jag allt med färska fikon och granatäppelkärnor. Jag älskar färska fikon och köper på mig mängder varje gång jag är i affären eller på marknaden. Och de går åt. Naturens godis.
 
 
Spenat- och Bovetepannkakor
(5-6 st)

1 ¾ dl bovetemjöl
2 ägg
2 ½ dl mandelmjölk
1 ¼ dl vatten
1 msk smält cocosolja + mer till stekning
½ tsk salt
2 nävar babyspenat
10 basilikablad
 
1.
Häll alla ingredienser i en skål och mixa med en handmixer. Ställ in i kylen för att svälla i en halvtimme.
 
2.
Stek i kokosolja i en stekpanna, ca 1-2 minuter på varje sida. Låt svalna på ett galler.
 
3.
Gör en röra av mosade ärtor som du smaksätter efter behag med tahini, citron, pepparrot, salt och peppar.
 
4.
Lägg spenat, ärtröra, fikon och granatäppelkärnor i pannkakan. Vik dubbel. Ät.

Kommentarer
Postat av: Emelie

De där ska testas imorgon!!!

Svar: Vad roligt att höra! Du går skriva och berätta vad du tyckte sedan! Smaklig måltid!
Louise Laurenius

2014-07-02 @ 17:18:40
URL: http://signeratemelie.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0