Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Glutenfria havregrynsscones med smak av kardemumma och kokos

En dag i veckan jobbar jag hemifrån och har då mer tid på mig att njuta av min frukost, en måltid jag älskar! Jag försöker variera min frukost så mycket jag bara kan - jag menar varför äta samma fil och flingor dagarna i ända? Det är rätt intressant att vi människor normalt sätt har exakt samma frukostrutiner varje morgon. Varför är det så när vi är bättre på att variera våra andra måltider? 
 
Nåväl.
 
I morse vaknade jag med en lust att experimentera fram mjölfria, glutenfria och laktorsfria scones. Eller okej, jag kanske inte vaknade med exakt den lusten, men efter en stund i köket blev resultatet precis detta. Ska jag vara helt ärlig är det några av de godast scones jag ätit - de blev liksom sådär krispiga på ytan, mjuka i mitten, och så hade jag smaksatt dem med både kardemumma och kokos vilket var en höjdare! En riktigt bra start på dagen, och precis rätt mängd energi. Efter frukosten stack jag ut och sprang nästan en mil, och det kändes som jag flög fram på gatorna. Länge leve sconsen!
 
 
Glutenfria havregrynsscones med smak av kardemumma och kokos
(2 st)
2 dl sojamjölk
1 msk fiberhusk
3 dl havregryn
1 dl kokosflingor
2 tsk bakpulver
1 krm salt
4 kardemummakärnor, mortlade/finhackade 
 
1. 
Sätt ugnen på 250 grader. Blanda ut fiberhusken i sojamjölken och låt stå i cirka fem minuter.
 
2.
Blanda de torra ingredienserna. Tillsätt fiberhuskblandningen och rör ihop till en deg.
 
3.
Dela degen (den är rätt kladdig) i två delar och gör två runda kakor som du lägger på en plåt med bakplåtspapper. Sätt in i ugnen i cirka 15 minuter.
 
4.
Ät med smör, ost och gurka (eller zucchini om det är det enda som finns hemma). Enjoy!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0