Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Parmesangratinerad sparris

Asparagi {asˈparadʒi}

 

Visst är det något speciellt när våren och alla dess primörer och råvaror kommer? Jag förmodar att ni måste vänta ytterligare någon månad på svensk sparris, men här ligger vi lite före i och med det något mildare klimatet. I lördags var jag på min favoritmarknad i Milano och det var fullt med lysande grön sparris i alla stånd. Det var en självklarhet att de skulle få följa med mig hem. Jag gjorde något väldigt enkelt, men otroligt gott av mitt fynd. Det här passar som tillbehör till allt - kött, fågel och fisk. Eller, låt sparrisen vara huvudråvara, och ät dem till en god sallad. Så gjorde jag i lördags och det var en höjdare. Jag pratar om parmesangratinerad sparris, och här kommer receptet.

 
 
Parmesangratinerad sparris
1 knippe sparris
1 ägg
Ströbröd
Parmesan
Salt&peppar
 
1.
Koka upp vatten och sänk sedan värmen så att det sjuder. Skär av den nedre, träiga, delen av sparrisen och föväll sedan sparrisen i det sjudande vattnet i cirka 2 minuter.
 
2.
Finriv parmesan och blanda med ströbröd på en tallrik. Knäck och vispa upp ägget på en annan tallrik.
 
3.
Doppa sparrisen först i ägget, sedan i parmesanblandningen, och lägg på en ugnsplåt. Se till att de ligger separerade.
 
4.
Gratinera i ugnen i cirka 10 minuter på 200 grader, tills det att parmesanen blivit gyllene. Ta ut och njut! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0