Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Sötpotatisnachos med ost

I think I just died and went to food heaven! 

 

Nacho-and-cheese. Denna Mexico-inspirerade rätt, modifierad till att passa alla amerikaners våta matdrömmar. Alla borde få njuta av en tallrik med ostbeklädda nachos, men ärligt talat - en rätt som består av chips och ost är kanske inte den mest näringsrika av måltider. Därför har jag gjort slag i saken och utvecklat rätten. Ut med chipsen, in med sötpotatisen. Bort med cheddarosten, fram med den vällagrade Pecorinon. Och välkommen gröna inslag av purjolök och persilja. Jag åt det här till middag igår, och det var bannemig en succé. Herregud så gott. Jag har sagt det förr, men det tåls upprepas: sötpotatis, var har du varit hela mitt liv? Världens bästa råvara.

 

 

Genom att välja råvaror med omsorg, kan man göra nästan vilken traditionell rätt som helst så väldigt mycket nyttigare och framförallt smakrikare. Nachochips innehåller inte några näringsämne överhuvudtaget utan bara en massa tomma kalorier, medan sötpotatis är fullproppad med C-vitamin och betakaroten vilket kan hjälpa till att förebygga cancer. För mig är valet självklart! Kan jag göra en (minst) lika god rätt med sötpotatis som med nachochips, så väljer jag sötpotatis alla gånger.

 
Här kommer receptet. Oavsett hur stort fan ni må vara av nachos så m å s t e ni testa detta. Lova det! Jag kommer äta det om och om igen, det garanterar jag.
 
Direkt uttagen från ugnen ser min sötpotatisnachotallrik ut så här. Behovet av "piff" är rätt stort, och det är där purjolök, persilja och crème fraîche kommer in i bilden...
 

Sötpotatisnachos med ost

(1 port)

1 (lagom stor) sötpotatis

1 msk olivolja

1 dl borlottibönor

1 dl pecorinoost av god kvalitet

10 cm purjolök

1 liten näve färsk persilja

¾  dl crème fraîche

Citroncest

Honung

Salt&peppar

 

1.

Sätt ugnen på 200 grader.

 

2.

Tvätta sötpotatisen och skiva den i tunna skivor (cirka 3-4 mm tunna). Sprid ut dem på en plåt med bakplåtspapper och ringla över olivolja, samt salta och peppra. Rör runt så att alla skivor täcks av oljan, sprid sedan ut dem igen så att de ligger separerade på plåten.

 

3.

Sätt in i ugnen i 20 minuter. Ta sedan ut dem och vänd dem en och en innan du sätter in dem ytterligare 10 minuter. 

 

4.

Under tiden sötpotatisen bakas stek tunt skivad purjolök mjuk i olivolja och salt. Grovhacka persiljan. Riv osten. Blanda crème fraîche med lite honung samt salt och peppar. 

 

5.

När sötpotatisen är klar, ta ut plåten och lägg alla sötpotatisbitar i en hög huller om buller. Sprid ut bönorna över sötpotatisen och toppa med den rivna osten. Sätt in i ugnen i ytterligare fem minuter, eller tills osten smält. 

 

6.

För över högen till en tallrik, toppa med den stekta purjolöken, hackad persilja, lite rivet citroncest samt crème fraîchen. N j u t !

 


Kommentarer
Postat av: Heléna

Låter spännande! Jag älskar sötpotatis så det här måste jag absolut prova! :)

Svar: Ja det måste du verkligen göra! Sötpotatis är verkligen en av mina favoriter! :)
Louise Laurenius

2014-03-26 @ 22:29:25
URL: http://envetenochvetgirig.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0