Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Bananmuffins!

Vet ni vad? En gång i tiden räknade jag kalorierna i allt jag åt. Visst tappade jag några kilo, men vad jag framförallt lärde mig var mycket om matens näringsinnehåll och sammansättning. Jag tröttnade så småningom på det där med att räkna kalorier, det tog helt enkelt för lång tid att hålla på att väga och mäta varje ingrediens. Men lite av kunskapen sitter fortfarande kvar, och tillsammans med ett sunt förnuft kan jag nu lätt avgöra vad som är en lagom portionsstorlek (även om jag inte alltid håller mig till det - sätt några ostar framför mig och jag kan hålla på i en evighet...)
 
Vad som är viktigare för mig nu, är att maten jag äter gör något bra för kroppen. Mina måltider får gärna innehålla en högre energimängd - om jag vet att energin är bra för min kropp och mitt välmående. Hellre en högre mängd naturligt fruktsocker, än en mindre mängd rafinerat socker. Hellre än högre mängd olivolja, än en mindre mängd margarin. Hellre en högre mängd mandelmjöl, än en mindre mängd vetemjöl. You get the picture... 
 
Imorse bestämde jag mig för att svänga ihop några frukostmuffins eftersom jag tycker om att variera dagens första mål. Det slutade i ett gäng bananmuffins med smak av kardemumma och kanel. Supergoda, och gjorda med en massa bra-för-kroppen-ingredienser. Bara av rent intresse bestämde jag mig för att räkna ut kalorierna i mina muffins, och när jag insåg att de endast innehöll 97 kcal per muffins - då gick jag dirket ut i köket och tog en till. Av den anledningen - att få äta mer - kan jag ändå tänka mig att då och då ta fram köksvåg och miniräknare...
 
 
Bananmuffins 
(7 stycken)
1 mogen banan
1 ägg
3 msk mandelmjölk
3-4 msk grekisk yoghurt
1 dl kokosmjöl
1 dl havregryn
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bikarbonat
1 tsk fiberhusk
4-5 kardemummakärnor, mortlade
1 tsk kanel
1 krm salt
10 hasselnötter
 
1.
Sätt ugnen på 180 grader.
 
2.
Mixa ihop banan, ägg, mandelmjölk och grekisk yoghurt. Blanda i en annan bunke ihop alla torra ingredienser (allt utom hasselnötterna). Rör ner banansmeten i de torra ingrendienserna och blanda väl.
 
3.
Fyll sju muffinsformar till hälften med smet. Toppa med hackade hasselnötter och sätt in i ugnen i cirka 20 minuter.
 
 
Serveringsförslag:
Toppa muffinsen med jordnötssmör eller houng samt hallon (inte inräknat i de 97 kcal) för en ännu större fest i munnen! 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Gott

2014-06-06 @ 19:12:28
URL: http://efji.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0