Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Gnocchi med saffransgul auberginesås

Det finns ett uttryck i Italien som säger Giovedì gnocchi, Venerdì pesce, Sabato trippa. Det kan direkt översättas till torsdag gnocchi, fredag fisk, lördag komage och är ett uttryck som härstammar från Rom och beskriver vad man historiskt sett har ätit dessa dagar - att jämföras med vår ärtsoppa på torsdagar, tacosmys på fredagar och kycklingfest på lördagar. Inga konstigheter alltså. Men det är intressant att undersöka varifrån detta uttyck kommer ifrån. Vissa italienska källor menar att det var de romerska kristna som åt gnocchi på torsdagen för att detta var dagen de ägnade sig åt botgöring - men att äta gnocchi tycker jag inte är ett straff, så jag går inte med på den beskrivningen! En annan förklaring är att de romerska osteriorna tillagade gnocchi på torsdagar för att sedan ekonomiskt klara av helgen som ofta innefattade tillredning av middagar med dyrare ingredienser. Den förklaringden tycker jag låter mer vettig. För gnocchi är ju billigt - huvudingrediensen är potatis, sedan behövs bara lite mjöl, ett ägg och en nypa salt.
 
Jag har ännu inte tagit mig för att göra egna gnocchi - bortsett från ett misslyckat försök där jag använde helt fel sorts potatis vilket resulterade i klister. Typ. Däremot brukar jag handla hem färsk gnocchi och göra egen sås - ibland får man ta genvägar och precis detta gjorde jag igår. Trots att det var söndag och inte utnämnd gnocchidag, så smakade det underbart. Jag skulle kunna äta gnocchi alla dagar i veckan...
 
Min sås gjorde jag enklast möjligast av ett fåtal ingredienser - ungsbakad aubergine, ricotta och saffran. Saffran alltså! Min uppmaning till er är att börja använda det mer i matlagningen - inte bara till lussekatterna. Den kryddan piffar verkligen upp det mesta!
 
 
Gnocchi med saffransgul auberginesås
(2 port)
250 gram gnocchi
1 aubergine
¾ dl ricotta
½ gram saffran
Salt, peppar, paprikapulver
Persilja och parmesan till servering
Smör
Olivolja
 
1.
Sätt ugnen på 200 grader. Dela auberginen på längden och skåra varje halva i ett rutmönster. Smörj sedan in varje halva med olivolja. Salta. Rosta i ugnen i cirka 30-40 minuter - tills auberginen blivit mjuk. 
 
2.
Skrapa loss auberginens kött från skalet, lägg i en kastrull och mixa med en stavmixer. Addera ricotta, saffran och kryddor och värm upp allt på spisen.
 
3.
Stek gnocchin i smör i en stekpanna. När de blivit gyllenbruna - häll i auberginsåsen i pannan och blanda om så att alla gnocchi täcks av sås.
 
4.
Häll upp i djup skål och toppa med hackad persilja och riven parmesan.
 
Buon appetito!

Kommentarer
Postat av: SophieHK

Sv: tack, kul att du tycker! :) ja, det var dem faktiskt. Hehe

2014-05-22 @ 02:03:47
URL: http://www.sophiehk.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0