Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Sirapslimpa

Det finns bröd - och så finns det bröd! Jag älskar att fixa och trixa med glutenfria varianter, för ärligt talat mår min mage bäst utav det. Men det finns vissa saker man inte ska ändra. Vissa vinnande koncept. Ett av dessa är den här sirapslimpan som är ett av de godaste bröden jag vet. Jag tror inte jag har bakat det på närmre 3 år nu, eftersom jag bor ensam (utan tillräckligt stort frysfack) och inte kan klämma en hel limpa själv. Men ikväll ska vi ha en liten get-together hemma hos en av mina kollegor och jag blev utsedd tårt- och brödbagare. Därför tog jag tillfället i akt och jag hoppas kollegorna tycker om min svenska siraslimpa lika mycket som jag. Testa att laga detta bröd, det är världens lättaste, bara att blanda ihop ingredienserna och grädda i ugnen. Ingen jäsning eller sådant där annat tjaffs behövs. Snabbt och lätt med andra ord!
 
 
Sirapslimpa
4 dl naturell yoghurt (eller filmjölk)
1 dl ljus sirap
2 skalade och rivna äpplen
1 dl grovt hackade hasselnötter
½ dl grovt hackade torkade aprikoser
1 dl pumpafrön
1 dl linfrön
1 dl solroskärnor
½ dl torkade gojibär
1 dl kruskakli
1 dl havregryn
3,5 dl rågmjöl (eller grahamsmjöl)
3 dl vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver
1 ½ tsk bikarbonat
2 tsk brödkryddor
2 tsk salt
 
1.
Sätt ugnen på 200 grader. Täck en brödform med bakplåtspapper.
 
2.
Blanda yoghurt, sirap och äpplen.
 
3.
Blanda alla övriga (torra) ingredienser i en bunke. Häll över yoghurtblandningen. Blanda väl.
 
4.
Häll i smeten i brödformen. Toppa med sesamfrön och lite rågmjöl. Sätt in i ugnen i cirka 45 minuter.
 
Avnjuts bäst med smör och ost, eller leverpastej! Mums! 

Kommentarer
Postat av: SPLINKY - FOTO | CHEER | VARDAG

Mums!

Trevlig helg! :)

2014-05-09 @ 16:01:10
URL: http://splinky.blogg.se
Postat av: SophieHK

sv: wi va kul att du tycker, blir så glad!

2014-05-09 @ 19:39:27
URL: http://www.sophiehk.blogg.se
Postat av: Caroline - Foto | Gran Canaria | Mamma

Åh så gott det ser ut!!

2014-05-14 @ 15:03:24
URL: http://carrosungar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0