Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Glutenfria hamburgerbröd på ägg och hasselnötter

Hamburgare! Är inte det en lyxlunch så säg!? Jag har lagt ut en hel del olika recept på burgare här på Citroncest, men jag tror aldrig att jag faktiskt lagat till en hederlig burgare på kött, med god hemmaslagen majo och krispigt bröd. Och inte kommer jag göra det denna gången heller. Istället blir det en laxburgare med ricottakräm och stekt zucchini.
 
 
Men det jag vill fokusera på är faktiskt brödet. Efter tre veckor i Sverige där jag varit allt annat än nyttig - eller ja, så värst onyttig har jag inte varit heller, jag har bara ätit mycket av sådant som jag inte kan få tag på i Italien. Typ fil. Och kvarg. Och prästost. Och okej, lösgodis. Nåväl, var var jag? Jo, efter tre veckor i Sverige med mycket mat, har jag nu bestämt mig för att komma tillbaka till rutinerna. På något vis tycker jag det är enklare här. Jag valde därför att göra min burgare nyttig idag genom att skippa bröd gjort på mjöl och smör. Istället tog jag fram min favorit - fiberhusken - och gjorde bröd på ägg, nötter och lite kryddor. Det kanske kan tyckas som att något fattas för att det ska bli ett bröd, men fiberhusken binder vätska som inget annat och med den kan ni göra bröd av allt som är flytande. Observera dock att denna empiriska undersökning är något begränsad, så prova på egen risk.
 
Över till receptet. På brödet. Laxburgaren köpte jag i fiskdisken i affären. Ibland får man vara lat. Speciellt när man kompenserar med hemmabakat bröd.
 
 
Glutenfria hamburgerbröd på ägg och hasselnötter
(2 st)
2 ägg
1 msk nötsmör (valfritt)
½ dl hasselnötter
1 tsk vitvinsvinäger
1 krm örtsalt
½ tsk fiberhusk
1 tsk bakpulver
Olivolja/smör/kokosolja till formarna
Linfrön/Sesamfrön till toppingen
 
1.
Sätt ugnen på 175 grader. Sätt en skål med vatten i botten för att få finare färg och yta på brödet.
 
2.
Separera ett av äggen. Blanda gulan med de andra ägget, nötsmöret, hasselnötterna, vinägern och örtsaltet. Mixa till en smet med stavmixer. Blanda ner fiberhusk och bakpulver. Vispa äggvitan till ett fast skum och vänd ner i smeten. Smörj två stora muffinsformar eller ugnsfasta portionsformar. Häll ner smeten och toppa med valfria frön.
 
3.
Grädda i ugnen ca 18-20 minuter. Låt svalna på galler innan du tar ur bröden ur formarna.

Kommentarer
Postat av: Susanna Maria J

Så gott! :D

Svar: Jaaa! :) Du får prova! ;)
Louise Laurenius

2014-09-04 @ 18:50:36
URL: http://oslofru.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0