Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Avocado Fries med Myntadipp

Igår var jag i mathimlen. I  mitt försök att tömma min kyl inför morgondagens resa hade jag en avokado som jag behövde äta upp. Jag älskar avokado och använder den till många olika rätter - men oftast blir det att jag mosar den till en guacamoleliknande sås som jag sedan blandar med pasta, eller zucchininudlar, eller bara äter rakt upp och ner som den är. Men denna gången ville jag prova något nytt. På Pinterest har jag några gånger sett Avocado Fries som är klädda med Panko-ströbröd och sedan friterade i olja. Det låter ju underbart, även om själva friteringen inte är supernyttig. Men jag gillar idén, så jag bestämde mig för att modifiera receptet. Att få tag på Panko i Milano är inte lätt - jag kan tänka mig att det finns i Chinatown men dit hade jag ingen lusta att åka efter kvällsträningen när jag var hungrig. Så jag använde något bättre - riven parmesan - till ströbröd. Och istället för att fritera i olja bakade jag min avokado-pommes i ugnen. Det blev så bra. Krispiga på utsidan och mjuka på insidan. En tugga och jag var i paradiset. Ni måste testa detta receptet!
 
 
Avocado Fries med Myntadipp
(ca 10-12 fries)
1 avokado
1 ägg
1 dl riven parmesan
1 dl (vanligt) ströbröd
½ dl mjöl
Salt&peppar
 
½ dl ricotta
5-10 myntablad
1 tsk honung
Salt&peppar
 
1.
Sätt ugnen på 225 grader. Ta fram tre tallrikar. Häll mjölet i den ena och krydda med salt och peppar, vispa upp ägget i den andra, och blanda riven parmesan och ströbröd i den tredje.
 
2.
Halvera avokadon. Ta ur kärnan och ta försiktigt bort skalet. Dela varje halva i 5-6 delar på längden. Vänd friesen först i mjöl, sedan i ägg, och sist i parmesanblandningen. Lägg varje bit på en plåt klädd med bakplåtspapper och sätt sedan in plåten i ugnen i cirka 30 minuter. Vänd på friesen efter halva tiden för en jämn bakning.
 
3.
Blanda ihop ricotta med mynta, honung samt salt&peppar. Häll upp i skål och servera till dina färdiga avocado fries. (Svensk översättning? Jag blir tokig, kommer inte på något bra).

Kommentarer
Postat av: walkwithstyle

Ååh, älskar avokado!! Så mumsigt :D

Svar: Eller hur? Så himla gott!
Louise Laurenius

2015-04-02 @ 19:32:33
URL: http://walkwithstyle.blogg.se
Postat av: Linn Strömberg

Åh vad gott det låter! Måste verkligen testa då jag verkligen älskar både avokado och parmesan

Svar: Amen, då är det ju en perfekt kombination för dig! Testa, testa! :)
Louise Laurenius

2015-04-03 @ 20:59:05
URL: http://cigarettesncush.blogg.se/
Postat av: Mårtensson kök

Men, vilken häftig idé och det låter ju helt galet gott! Vi måste absolut ta och prova, tack för tipset!

Svar: Ja, testa! Så himla gott, och superlätt att göra!
Louise Laurenius

2015-04-06 @ 18:20:19
URL: http://martenssonskok.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0