Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Fusilli med makrill och aubergine

För att bo i Italien äter jag pasta väldigt sällan. Men de gånger jag faktiskt gör det, frågar jag alltid mig själv varför jag inte gör det oftare. Det är ju så himla gott. Och smidigt. Och snabbt. Och varierbart. I Italien finns det nog lika många pastarecept som det finns mormödrar, och de har alla sina egna regler om hur den perfekta pastan ska tillagas - och hur den inte ska tillagas. Att äta en kycklingfilé med tagliatelle. Big no-no. Att slänga på parmesan på en skaldjurspasta. Också ett big no-no. Att hälla i grädde i carbonaran. Absolut inte. Regel nummer ett om ni ska laga italiensk pasta skulle jag säga är att hålla det enkelt. Visste ni till exempel att en av mest populära pastarätterna i Italien är Cacio e Pepe, vilket egentligen bara är speghetti med riven pecorino och peppar? Det måste vara världens enklaste recept (koka speghetti, riv pecorino, mal peppar), men ändå är jag övertygad om att två italienare skulle kunna diskutera receptet i en evighet (vilken pecorino, hur länge ska speghettin koka, ska man hälla på osten eller pepparn först), det är liksom så de är, italienarna. 
 
 
Fusilli med makrill och aubergine
(2 port)
150 g fusilli
1 liten aubergine
1-2 burkar makrill i vatten
6-7 ansjovisfiléer
5 soltorkade tomater i olja
3 msk tomatpuré
Salt/peppar/socker
Olivolja till stekning
Basilika till dekoration
 
1.
Koka upp pastavattnet, tillsätt salt när det kokar, släng i pastan och koka enligt anvisningarna på paketet.
 
2.
Dela auberginen i kuber, 2x2x2 cm stora (ungefär). Salta och låt dem dra 2-3 minuter. Stek dem sedan mjuka i olivolja i en stekpanna. Tillsätt makrill, ansjovis (ett måste - bästa smakhöjaren) och grovhackade soltorkade tomater. Låt steka några minuter och fös sedan över allt till ena sidan i pannan. Klicka i tomatpurén på den tomma sidan och låt den steka en liten stund för att smakerna ska utvecklas. Salta, peppra och sockra tomatpuren, blanda sedan ut den med resten av grönsakerna och makrillen.
 
3.
Häll cirka 1 dl av pastavattnet i stekpanna, häll sedan av pastan i ett durkslag. Släng ner fusillin i stekpannan och gör några snabba ryck med pannan så att allt blandas. Servera direkt och dekorera med färsk basilika.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0