Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Stekt sparris med äggsås, parmesan och pistagenötter

Jag har ju många gånger sagt att jag älskar att besöka min lokala marknad på lördagsmorgonen. Det känns så genuint italienskt på något vis. Och så är det mycket roligare att köpa sina ägg, nötter och grönsaker av en person som är passionerad över sina varor, än i en affär där allt kommer packat, plastat och klart.
 
En annan sak som är superbra med att gå till marknaden är att den inbjuder till så mycket inspiration. Idag hade jag exemplevis ingen aning om vad jag skulle laga till lunch, men så kom jag till ett marknadsstånd där den tunnaste, finaste, grönaste sparris jag någonsin sett stod uppradad. Lunchplanerna var därmed bestämda.
 
Sparrisen var så tunn att jag lätt hade kunnat äta den rå, men jag bestämde mig ändå för att steka den snabbt i olivolja och salt. Och så gjorde jag en enkel äggsås att servera till. Det kanske kan tyckas konstigt att ha kokt ägg i en sås, men om ni inte testar så får ni inte heller säga att det inte funkar. Allt borde prövas minst en gång.
 
 
Stekt sparris med äggsås, parmesan och pistagenötter
(1 port)
125 g sparris
½ msk olivolja
 
1 msk smör
1 msk mjöl
½ grönsaksbuljongtärning
1 dl vatten
1 dl mjölk
1 kokt ägg
Vitpeppar/Salt
 
Parmesan
Pistagenötter
 
1.
Börja med såsen. Smält 1 msk smör i en kastrull. Rör ner mjölet och låt koka ihop under omrörning. Häll i buljongtärning, vatten och mjölk under ständig omrörning. Vispa tills såsen tjocknat till önskad konsistens. Ta bot från spis. Hacka ägget, blanda ner i såsen. Smaksätt med vitpeppar och salt.
 
2.
Värm oljan i en stekpanna. Ta bort den nedre delen av sparrisen och släng iväg, stek sedan den goda delen av sparrisen cirka 2 minuter (något längre om sparrisen är tjock). Salta.
 
3.
Lägg upp sparrisen på en tallrik. Skeda över äggsåsen. Toppa med flagad parmesen och pistagenötter. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0