Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Bananpannkakor med lakritspersimon och bovete

Jag hade först tänkt att endast ladda upp julrecept hela december. Men så tänkte jag om. För visst kan det vara skönt att inte bara se bilder på julskinka och sill och en miljon olika sorters fudge? Så tänker i alla fall jag (även om jag längtar väldigt mycket efter just julskinka, sill och fudge och ser fram emot att få äta, laga och baka detta även på hemmaplan i Sverige). Men tills dess kommer jag nog slinka emellan ett och annat vanligt recept. Till exempel det här på väldens e n k l a s t e och g o d a s t e pannkakor. Bästa starten på dagen. Pannkakorna består bara av två ingredienser - banan och ägg, men sedan kan man förvandla dem precis hur man vill genom att smaksätta dem med olika kryddor (som kanel, kardemumma, saffran eller lakrits) och toppa dem med sina favoritfrukter och bär. Och kanske lite yoghurt. Och lite honung. Eller glass, vad vet jag! Gör dem så nyttiga eller extravaganta som ni vill.
 
 
Bananpannkakor med lakritspersimon och bovete
(1 port)
2 ägg
1 mogen banan
 
½ persimon
½ tsk laktistpulver
1-2 matskedar grekisk yoghurt
1 msk helt bovete
Granatäppelkärnor
 
Smör eller kokosolja till stekning
 
1.
Mosa bananen med en gaffel. Knäck två ägg i en skål och vispa upp. Blanda ner banan.
 
2.
Hetta upp lite smör i en stekpanna på medelvärme. Stek små bananpannkakor (jag brukar få ut mellan 5-7 stycken beroende på hur stora bananen och äggen är - ju mindre pannkakor, desto lättare att vända).
 
3.
Dela persimonen i mindre bitar. Blanda med lakritspulvret.
 
4.
Lägg pannkakorna i en hög på en tallrik. Varva med persimon, yoghurt och granatäpple. Toppa med helt bovete eller något annat crunchigt.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0