Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Blomkålsbiff med ungsrostad potatis och ricottacrème

Jag älskar när mina experiment i köket blir bra. Som det här! I veckan har jag varit så himla sugen på potatisen som jag köpte med mig hem för ett tag sedan. Jag har bara inte haft tillfälle att laga till den. Men i fredags så. Efter att ha kommit hem från gymmet satte jag direkt på ugnen och skyfflade in mina potatisklyftor som jag smaksatt med olivolja, rosmarin, vitlök och rökt paprikapulver. Dock hade jag inte riktigt listat ut vad jag skulle servera till. Inget kött hade jag hemma så den vanliga kött-sås-och-potatis-rätten fick utebli. Eller. Modifieras kanske jag ska säga. Jag skar nämligen en tjock skiva blomkål, dubbelpanerade den och stekte den sedan i olivolja i stekpannan. En vegetarisk biff lika god som sina animaliska motsvarigheter. Det här måste ni prova!
 
 
Blomkålsbiff med ungsrostad potatis och ricottacrème
(1 port)
 
3-5 potatisar
1 sharlottenlök
½ tomat
1 vitlöksklyfta
1 msk olivolja
2 rosmarinkvistar
1 tsk rökt paprikapulver
Salt/peppar
 
1 skiva blomkål, ca 1,5 cm i tjocklek
½ msk vetemjöl
½ ägg
1 msk riven parmesan
1 msk ströbröd
 
2 msk ricotta
½ tsk flytande honung
Vitlök och rosmarin från ugnen
Salt/peppar
 
1.
Sätt ugnen på 200 grader. Skrubba och dela potatisen i halvor/klyftor. Dela sharlottenlöken i grova bitar. Skala och krossa vitlöksklyftan. Strö över rosmarin från två kvistar, krydda med paprikapulver, salt och peppra. Ringla över olivolja och blanda runt. In i ugnen i ca 40 minuter.
 
2.
Skär en tjock skiva blomkål från mitten av blomkålshuvudet. Panera den först i mjöl, sedan i uppvispat ägg, sedan i en parmesan- och ströbrödblandning. Stek i olivolja i ett stekjärn tills ytan blivit krispig.
 
3.
Blanda ricotta med flytande honung samt rosmarin och mosad vitlök (från plåten som varit i ugnen). Salta och peppra efter smak.
 
4.
Lägg upp. Servera. Ät.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0