Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Chokladkaka med svarta bönor

För några veckor sedan när jag var hos en vän på middag bjöd hon på en chokladkaka gjord på svarta bönor som bas. Det var riktigt gott, och man skulle aldrig kunna gissa att det var bönor i smeten! Eftersom hon inte har någon matblogg så ser jag det lite som min skyldighet att skriva om det här på Citroncest istället - det ger mig dessutom möjligheten att prova receptet själv. Och ändra och anpassa det så som jag önskar. Så häromdagen slog jag slag i saken - och det blev precis så gott som jag hade hoppats på, saftig och chokladig. Vilken lyx att kunna äta en chokladkaka som inte är fullproppad med mjöl, vitt socker och annat onyttigt. Den här kakan kan man utan tvekan äta till fikat med gott samvete! Testa vettja!
 
Receptet är inspirerat av Atastylovestory och anpassat av mig.
 
Chokladkaka med svarta bönor
(1 kaka)
1 burk svarta bönor (240 gram nettovikt)
3 ägg
½ dl råsocker 
4 msk kakaopulver
1 msk kokt kaffe
½ vaniljstång (skrapad)
1 tsk bakpulver
1 nypa salt
½ dl sötmandel
 
1.
Värm ugnen till 175 grader.
 
2.
Blanda alla ingredienser, utom sötmandeln, i en matberedare/mixer tills det blir en smet utan klumpar.
 
3.
Häll smeten i en form ca 15x20 cm. Toppa med sötmandeln.
 
4.
Grädda i ugnen cirka 35 minuter. Låt svalna helt innan du skär upp den.
 
5.
Servera gärna med en klick mascarpone utblandad med en tsk koncentrerad fläderblomssaft, samt lite rått lakritspulver.

Kommentarer
Postat av: Ebba Molin

brukar baka brownies med svarta bönor och banan i - grymt gott!

Svar: Superbra tips att addera banan i smeten, jag kan tänka mig att det blir naturligt sött och gott! :)
Louise Laurenius

2015-02-23 @ 13:36:45
URL: http://molinebbas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0