Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Klassisk italiensk lasagne

Jag hade bestämt mig för att göra lasagne till gårdagens middag. När jag sökte nätet efter inspiration hittade jag inte en enda lasagne där köttfärssåsen skulle koka mer än 15-20 minuter. Alltså, att det finns genvägar att ta är väl okej, men hur kommer det sig att inte ett enda av toppresultaten när du googlar lasagne på svenska google är ett autentiskt italienskt recept där såsen - ragùn - ska koka i minst två timmar? Jag gjorde därför det enda rätta - vände mig till de italienska kockarnas hemsidor och där fann jag vad jag sökte efter.
 
När man gör lasagne finns det vissa saker som är essentiella. Det första är tid. En ragù ska som sagt koka i minst två timmar för att alla smaker ska komma fram och gå ihop. Och eftersom lasagnen sedan ska baka i cirka 40 minuter så kan man ju lätt tänka att det inte direkt är en rätt som man slänger ihop till fredagskvällen när man kommer hem trött efter jobbet. Men det är då nästa essentiella sak kommer in: planering. Jag gjorde till exempel min ragù redan på torsdagen, sedan var det bara att värma upp den under tiden jag gjorde min béchamelsås på fredagskvällen. Nästa grej är soffritton. En soffritto består av finhackad morot, selleri och gul lök och är en grundläggande smaksättning i de flesta italienska såser. Sen så har vi det här med ingredienserna, använd kött av bra kvalitet och skippa för Guds skull matlagningsvinet och använd istället samma vin i maten som det du tänkt dricka till.
 
När allt detta är under kontroll är det bara att sätta igång. Och jag lovar er att det är värt besväret!
 
 
Klassisk italiensk lasagne
(4 port)
300 g fläskfärs
300 g nötfärs
1-2 msk olivolja
1 glas rödvin
2 morötter
1 selleristjälk
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 burk krossade tomater
Salt/peppar/timjan/oregano
 
40 g smör
2/3 dl vetemjöl
500 ml mjölk
20 g riven parmesan
Riven muskotnöt
Salt/peppar
 
250 g färska lasagneplattor
100 g riven parmesan
1 mozzarellaboll
 
1.
Bryn fläskfärs och nötfärs i olivolja i en gryta tills det fått färg. Häll i ett stort glas rödvin för att glasera av grytan och låt koka tills nästan allt vin har avdunstat. 
 
2.
Finhacka morot, selleri, gul lök och vitlök. Släng ner i grytan och låt steka med några minuter. Häll sedan i de krossade tomaterna. Fyll burken med vatten och häll i även detta i grytan. 
 
3.
Sätt på ett lock, sänk värmen till låg låga och låt koka i minst 2 timmar. Rör om då och då och smaka av med salt, peppar, timjan och oregano.
 
4.
Béchamelsås: Smält smöret i en kastrull över låg värme. Rör i mjölet med en visp, samt lite av mjölken för att undvika klumpar. Rör sedan ner resten av mjölken och låt koka under omrörning i 5-10 minuter tills såsen tjocknat. Smaka av med riven muskotnöt, parmesan samt salt och peppar.
 
5.
Sätt ugnen på 200 grader.
 
6.
Lägg ihop lasagnen genom att börja med ett lager ragù, sedan plattor/ragù/béchamelsås/riven parmesan/små mozzarellabitar. Avsluta det översta lagret med béchamelsås och riven parmesan.
 
7.
Sätt in i ugnen i cirka 35-40 minuter. Låt svalna några minuter innan servering. 
 
BUON APPETITO!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0