Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Ugnsstekt Portabello med salviasmör

Hela dagen igår planerade jag att göra Carbonara till middag. Jag riktigt längtade till kvällen för att kunna få sätta planen i verket, men precis innan middagstid gick jag till den biologiska affären runt hörnan för att fylla på skafferiet med bovete, sesamfrön och solroskärnor. Och där låg den och kallade på mig. Portabellon. På en sekund hade mina middagsplaner ändrats. Jag älskar svamp, och just den här Portabellon var säkert 15 centimeter i diameter, ett av de finaste exemplar jag någonsin sett. Det var en chans jag inte ville missa, så jag investerade 1,45 Euro och tog med mig min Portabello hem. Väl hemma i köket improviserade jag fram en vegetarisk rätt av det jag hade hemma (ett tips: ska ni bjuda vegetariska vänner på middag så ersätt biffen med Portabello, det är minst lika gott och fungerar som perfekt substitut). Jag slängde ihop ett kryddsmör med massa salvia och det gav så himla god smak till svampen - ett måste! Snabbmarinerade tomater, zoodles (zucchini-nudlar) och en ricotta- och fransk senapcrème fick agera tillbehör. Topp!
 
 
Ugnsstekt Portabello med salviasmör
(1 port)
 
1 stor Portabello
25 gram smör
5 salviablad
1 tsk rökt paprikapulver
Salt/peppar
2 msk riven parmesanost
 
½ zucchini
 
10-12 körsbärstomater
½ msk olivolja
3-4 basilikablad
1 tsk torkad oregano
 
3 msk ricotta
2 tsk fransk senap
Salt/peppar
 
Stora kaprisfrukter
 
1.
Sätt ugnen på 220 grader
 
2.
Ta bort foten från svampen och skala bort den yttre delen av hatten. Lägg den upp och ner på en plåt. Mixa smör, grovhackad salvia, paprikapulver och salt/peppar till ett kryddsmör. Klicka på smöret på svampen och sätt in i ugnen i cirka 20-25 minuter. När det är 10 minuter kvar, strö på riven parmesan.
 
3.
Hyvla zucchinin med en osthyvel/potatisskalare till tunna remsor. Skåra sedan remsorna till tunna spaghetti. Blanchera snabbt i kokande vatten.
 
4.
Dela tomaterna på hälften. Lägg i en skål och häll över olivolja, finhackad basilika och torkad oregano. Rör om.
 
5.
Blanda ricotta och fransk senap med salt och peppar.
 
6.
Lägg upp på tallrik. Dekorera med kapris. Ät. Inte svårare än så!

Kommentarer
Postat av: Maria

Hej!

Jag kommenterar ALDRIG, och då menar jag ALDRIG, bloggar. Men var tvungen nu: herreminskapare vad gott allt ser ut och låter på din blogg! Hade kunnat laga allt! Idag gjorde jag dina pumpaburgare med hasselnötskräm, och får nog laga sötpotatisgnocci till helgen... Extra bra att det mesta är vegetariskt men innehåller någon typ av proteinkälla. Heja dig!

Svar: Hej Maria!
Oj, det var den finaste kommentaren jag någonsin fått tror jag! Tack snälla, jag blir superglad att jag lyckats inspirera dig till att prova mina recept (så till den grad att du till och med KOMMENTERAR, haha). Även om det tillhör undantagen att du kommenterar får du mer än gärna höra av dig om du lagat ngt gott, det glädjer mig så mycket att höra! Stor kram till dig!
Louise Laurenius

2015-01-22 @ 19:43:03
Postat av: Free Software

Why users still make use of to read news papers when in this technological
globe all is presented on net?

2023-10-28 @ 17:42:09
URL: http://https://www.europesoftwares.net/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0