Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Iskaffe

Värmeböljan i Milano verkar fortsätta även denna vecka. Till helgen verkar det som att det ska komma in regn och åska, men mycket svalare verkar det inte bli riktigt än. Dessa dagar går mest ut på att komma på sätt att kyla ner sig på. Vattenflaskan på jobbet fylls på stup i kvarten och lunchen intages på ett ställe dit det inte är långt att gå och där luftkonditioneringen är på max.
 
Jag har köpt en ny iskubsform så nu kan jag även starta morgonen på bästa avsvalkande sätt: med en riktigt god iskaffe! Det är superlätt att göra och tar inte mycket längre tid att skaka ihop än vad det tar att brygga vanligt kaffe. Jag tillsätter inget socker i min iskaffe, men använder mig av ris-, havre- eller mandelmjölk som vanligen är något sötare än komjölk. Och så tillsätter jag lite vaniljpulver för extra god smak. Testa vettja!
 
 
Iskaffe
(1 glas)
1 kopp kaffe
1 dl valfri mjölk
1 knivsudd vaniljpulver
10-15 iskuber
 
1.
Brygg ditt kaffe som du normalt sätt gör. Jag använder en mockabryggare, tycker den gör godast kaffe.
 
2.
Fyll en glasburk (eller något som har ett lock) med is. Häll på mjölk och vaniljpulver. Tillsätt sist kaffet, sätt på locket på burken och skaka skaka skaka tills det bildas lite skum på toppen.
 
3.
Ta av locket, i med ett sugrör och njut. Morgonstund har guld i mun har aldrig varit så sant.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0